Annons

Kajsa Kettil: Landshövdingens hot gav resultat – äntligen positivt tågbesked

Nu blir det snabba tågresor mellan Borås och Göteborg, men Härrydas trots gör biljetten dyrare för skattebetalarna.
Kajsa KettilSkicka e-post
Ledare • Publicerad 19 juni 2024 • Uppdaterad 19 juni 2024
Kajsa Kettil
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
Landshövding Sten Tolgfors satte en snäv tidsram för att nå en överenskommelse.
Landshövding Sten Tolgfors satte en snäv tidsram för att nå en överenskommelse.Foto: Pernilla Rudenwall

Det såg kärvt ut. Efter att regeringen strax före jul 2022 avbröt det planerade höghastighetsprojektet var ambitionen att sträckan Göteborg-Borås skulle byggas fast med fokus på arbetspendling mellan städerna och Landvetter flygplats. En snabbutredning dumpade förra året ett grundförslag i knäet på de kommuner som berörs av järnvägen, med uppdraget att de skulle sy ihop trådarna.

Det visade sig bli svårare än befarat. För ganska snart stod det klart att Härryda krävde en station i Mölnlycke, trots att det skulle innebära längre restid och saftigare prislapp. När inte ens argumentet att Härrydas variant innebar en spräckt budget och försenad byggstart kunde parterna enas.

Kommunstyrelsens ordförande Ulf Olsson (S) beskriver onsdagen som en historisk dag efter att parterna enats om den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås.
Kommunstyrelsens ordförande Ulf Olsson (S) beskriver onsdagen som en historisk dag efter att parterna enats om den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås.Foto: Anton Hedberg
Annons

Då kallades landshövdingen in. Det visade sig vara ett genidrag. Sten Tolgfors, landshövding i Västra Götaland sedan två år, deklarerade tidigt att han väntade sig en snar överenskommelse i början av sommaren. Annars fanns det andra infrastrukturprojekt som kunde genomföras i stället, löd hotet. Den före detta försvars- och handelsministern visste uppenbarligen vad han gjorde – det var tydligen inte mer tid som behövdes, utan press.

På onsdagsförmiddagen, två dagar före midsommar, kom så beskedet: järnvägen blir av!

Överlag är det mycket välkommet. Som ledarsidan har konstaterat vid upprepade tillfällen duger det inte att den som dagligen reser till och från jobb och studier hänvisas till en timslång bussresa när en tågresa på ny järnväg skulle gå betydligt snabbare. Och givetvis är satsningen dyr: 43,5 miljarder kronor i 2021 års penningvärde närmare bestämt, men utan vettiga förbindelser mellan Västsveriges två största städer hämmas utveckling vilket i förlängningen leder till förlorade företagsetableringar, uteblivna arbetstillfällen, färre skattekronor och lägre välstånd.

”Den före detta försvars- och handelsministern visste uppenbarligen vad han gjorde – det var tydligen inte mer tid som behövdes, utan press.”

Härrydas godkännande visade sig dock ha ett pris. Förutom dragningen som ger de snabba resorna mellan Borås, Landvetter flygplats och Göteborg blir det även stickspår till Mölnlycke, vilket kostar mellan tre och fem miljarder. Dessa pengar ryms alltså inte i statens budget utan måste bekostas av kommunerna och regionen.

Landshövdingens medlingsuppdrag i tågfrågan sträcker sig till slutet av sommaren, och efter semestrarna är tanken att finansieringsfrågan ska få en lösning.

Det lär inte bli okomplicerat, men med tanke på hur han lyckades få samtliga kommuner på rätt spår i fråga om sträckningen finns det goda skäl att känna tillförsikt inför framtiden.

När restiden krymper kan gemenskap och utveckling växa. Nu är vi på rätt väg.

Annons
Annons
Annons
Annons