Djerf med på Forbes lista över unga talanger
Boråsaren Matilda Djerf, 25, och hennes modeföretag Djerf Avenue har gjort en häpnadsväckande resa som många entreprenörer bara kan drömma om.
När BT träffade henne på vårkanten 2017 var hon en influencer som rönte stor uppmärksamhet på Instagram. Genom att dela med sig av sin vardag från sina resor runt om i världen växte följarskaran i rasande fart.
– Helt plötsligt hade jag fått en röst som människor lyssnar på och ser upp till, har Matilda Djerf berättat i en tidigare BT-intervju.
År 2019 lanserade hon tillsammans med pojkvännen Rasmus Johansson, 27, e-handelsföretaget Djerf Avenue, som redan under första året omsatte 19 miljoner kronor. Spolar man fram bandet ytterligare två år hade omsättningen ökat till 80 miljoner kronor. Men enligt boråsaren drivs hon inte av siffrorna, utan snarare människorna hon kan nå ut till.
Klädföretaget säljer mode som Matilda Djerf har designat globalt – med USA som största marknad. Hennes följarskara på Instagram är uppe och snuddar på tremiljonersgränsen, vilket gör henne till en av Sveriges största influencers.
När den amerikanska affärstidskriften Forbes presenterade sin ”30 under 30” Europa-lista för detalj- och e-handel i mars 2023 finns duon med. Forbes lyfter fram att Djerf Avenue valt att inte retuschera bilderna på sina modeller, och att modellerna som bär upp kläderna ofta har någon form av funktionshinder. Vidare skriver Forbes att företaget ökade omsättningen till omkring 360 miljoner kronor under 2022.
Modeföretaget Djerf Avenue
• Matilda Djerf grundade tillsammans med pojkvännen Rasmus Johansson Djerf Avenue i Borås år 2019, men finns i dag i Stockholm.
• E-handelsföretaget säljer mode designat av Matilda Djerf globalt, med henne själv och företagets kunder som modeller. USA är största marknaden.
• Redan första året efter lanseringen omsatte Djerf Avenue 19 miljoner kronor och utsågs till det tredje snabbast växande e-handelsbolaget i Sverige.
• År 2021 omsatte Djerf Avenue 80 miljoner kronor.
• Under år 2022 har företaget gått från 9 till 35 anställda och ökat omsättningen till omkring 360 miljoner kronor.
Källa: Västsvenska handelskammaren, Forbes.