Annons

Elfsborgs biljettförsäljning dalar: ”Finns ingen quick fix”

Matchen mellan Elfsborg och Kalmar har kallats ett krismöte och ett tecken på krisen är det sviktande publikintresset. Biljettförsäljningen dalar även denna säsong .
– Jag är inte lika negativ som du kanske tror, säger klubbchefen Stefan Andreasson.
Fotboll • Publicerad 28 juli 2019
”Jag är inte lika negativ som du kanske tror” säger klubbchefen Stefan Andreasson om årets publiksiffra.
”Jag är inte lika negativ som du kanske tror” säger klubbchefen Stefan Andreasson om årets publiksiffra.Foto: Johan Valkonen

De senaste åren har allt färre valt att se Elfsborg spela på hemmaplan. Och den här säsongen har det allsvenska bottenrekordet på Borås Arena redan slagits tre gånger.

• Elfsborg–Sundsvall 14/4 – 4358

Annons

• Elfsborg–Örebro 24/4 – 4095

• Elfsborg–AFC Eskilstuna 15/5 – 4079

Tre publikfloppar som bidragit till att snittet efter sju omgångar ligger på 5 663 (dock återstår hemmamatcher mot Djurgården, Malmö FF och IFK Göteborg). Och inget talar för att en måndagsmatch i juli mot Kalmar FF ska förbättra situationen.

Under söndagseftermiddagen hade cirka 3 800 biljetter sålts.

– Jag håller med om att vi vill ha en så hög siffra som möjligt. Men ska man jämföra med historien, eller hur många som går på fotboll utifrån folkbokföringsmängd är 5 600 inte få personer, säger Stefan Andreasson.

Många stolar har gapat tomma på Borås Arena i år.
Många stolar har gapat tomma på Borås Arena i år.Foto: Lars-Åke Green

Inför säsongen pratades det mycket från Elfsborgshåll om att vända trender, både vad gäller det negativa tabelläget och de negativa publikintäkterna från i fjol. Bland annat har klubben besökt fler skolor för att väcka ett intresse för Elfsborg.

– Det finns ingen quick fix, utan det är många parametrar som påverkar en att komma till en arena och se när Elfsborg spelar fotboll. Vi har satt ihop målgrupper som jobbar med det och det är ett långsiktigt arbete som pågått ett tag nu, säger Andreasson.

Han fortsätter:

– Och vi behöver vara just långsiktiga för att vända trenden. Samtidigt som vi behöver göra allt vi kan som förening för att få folk att vilja komma.

Du nämner att ett långsiktigt arbete pågått ett tag, men siffrorna sjunker trots det. Kan man verkligen säga att det arbetet varit bra?

Annons

– Det vet vi inte ännu. Jag tror fortfarande att vi kan vända trenden från förra året.

De glesa läktarna medför inte enbart att det ser tomt ut på arenan. Klubbens intäkter blir även de lidande.

– Inför varje säsong sätter vi upp ett realistiskt mål, en siffra som vi jobbar hårt för att nå.

Hur ser prognosen ut, är ni i linje med målsättningen?

– Det är omöjligt att svara på i dag. Det är klart att vi mäter siffror efter matcher med det är viktigt att poängtera att det är ett långsiktigt mål vi satt.

Att läktarna inte fylls upp på samma sätt som tidigare är inte bara ett Boråsproblem. Publiksnittet i hela allsvenskan har de senaste åren sjunkit även de.

– Vi är just nu i en tuff övergångsperiod där det sakta men säkert rört sig neråt. Det gäller för oss att ta oss ur det och sedan kan det vända snabbt, säger Thelin.

Trots det har atmosfären på Borås Arena blivit bättre enligt både Andreasson och Thelin.

– Det har varit en helt annan stämning än tidigare. De som är på plats är mer engagerade och de ska inte glömmas bort, säger Andreasson.

Fakta

Elfsborgs publiksnitt på Borås Arena

2005: 10 746

2006: 12 176

2007: 11 817

2008: 9 513

2009: 9 719

2010: 8 423

2011: 10 029

2012: 10 513

2013: 9 077

2014: 8 031

2015: 9 239

2016: 7 432

2017: 7 002

2018: 6 317

2019: 5 663 (efter sju av 15 hemmamatcher)

* Observera att Elfsborg räknar sålda biljetter och inte inpasserade.

Jasmin FrljevicSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons