Inga pengar för inställda drömresan: ”Sjukt surt”
Planet skulle ha lyft i fredags, men resan bokades av direkt efter att UD den 14 mars gått ut och avrått från alla icke nödvändiga utlandsresor. Istället fick spelarna testa formen i damlaget borta mot Kronäng i helgen – en träningsmatch som slutade 1–5. Förlusten sved naturligtvis men inte lika mycket som det inställda lägret.
– Många har gjort ett jättejobb. Man känner sig deppig, även om det såklart finns andra problem där ute i världen nu, säger Filippa Claesson.
– Det känns nästan ofattbart att allt gått förlorat, typ. Vi har sparat och kämpat länge, sett andra lag som åkt iväg och längtat, det hade varit ett fint avslut för just vårat lag, säger lagkaptenen Alva Gustafsson.
Insamlingen pågick i flera år. Tjejerna sålde kakor och lotter och plockade ihop godispåsar till melodifestivalen på ett lager i Viared.
– Vi plockade till sex deltävlingar i fjol och till sex tävlingar i år, det har gett laget 48 000 kronor. Sedan har mycket annat gjorts också. Man kan väl säga att tjejerna jobbat i hop lite över hundra tusen och sedan har vi allihop tillsammans skjutit till resten. Föräldrar som ska med har betalat sina egna resor, säger tränaren Emma Claesson.
Christian Höglund är lagförälder och en av dem som skött kontakten med sportresebyrån Here We Go i Höllviken.
– Det är tydligt att paketreselagen gäller och att vi har rätt till att få pengarna tillbaka, men resebyrån har varit väldigt otydlig. Man skriver i mejl att man ”jobbar på det” och hänvisar till sin branschorganisation som rekommenderar att de inte ska betala ut nånting. Jag förstår att resebranschen har det tufft just nu men jag för flickornas talan, säger Höglund.
Bengt Green på Here We Go, som korttidspermitterat sin personal på 50 procent, bekräftar att Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen (SFR) har rekommenderat sina medlemmar att avvakta med återbetalningar.
– Ingen har varit med om den här situationen förut och vi väntar i vår tur på att få tillbaka pengar från hotell och flygbolag. Innan vi får det kan vi inte betala tillbaka – då går vi i konkurs. Men det är klart att paketreselagen fortfarande gäller och att vi gör vad vi kan för att göra rätt för oss, säger Bengt Green, som även menar att de hårda restriktionerna i övriga Europa är en del av problemet.
– I många av de länder vi jobbar med sitter folk i karantän – de är inte på jobbet. Vi har svårt att ens få kontakt med dem vi vill ha återbetalning från.
Christian Höglund har ännu inte gått vidare och gjort någon anmälan eftersom Allmänna reklamationsnämnden (ARN) gått ut med särskild information efter coronakrisen med budskapet att man som konsument måste ge företagen skälig tid att besvara reklamationer. En månad är det som gäller.
– Men om företaget inte har pengar får de göra en kontrollbalansräkning och sen antingen ansöka om rekonstruktion eller konkurs, säger Höglund.
Vad gäller för återbetalning av resor?
Paketreselagen
Paketreselagen avser resor som varar mer än ett dygn och omfattar minst två tjänster – exempelvis transport och logi.
Enligt lagen får man avbeställa en paketresa innan den har påbörjats. Och arrangören får inte ta ut någon avbeställningsavgift ”om genomförandet av paketresan väsentligen påverkas av oundvikliga och extraordinära omständigheter på resmålet eller i dess omedelbara närhet”.
Återbetalning ska ske senast 14 dagar efter att resenären har avbeställt.
På sin hemsida skriver Konsumentverket: ”Att UD avråder från resor är en omständighet som ger dig rätt till avbokning med full återbetalning om du har köpt en paketresa. Om du har en resa mellan 14 mars och 15 juni ska du alltså ha rätt till att avboka din biljett och få pengarna tillbaka.”