Annons

Hur länge kan vi köra på utan att riskera trafiksäkerheten?

Mopedbilar och A-traktorer kan ge en ung förare frihet och äventyr, men får inte äventyra trafiksäkerheten. Det bör vi tala mer om.
Ledare • Publicerad 30 maj 2021
Detta är en ledarartikel som uttrycker Borås Tidnings politiska linje, som är moderat.
Efter en regeländring sommaren 2020 är det lättare att bygga om en bil till A-traktor, vilket har lett till en kraftig ökning av fordon med maxhastigheten 30 kilometer i timmen.
Efter en regeländring sommaren 2020 är det lättare att bygga om en bil till A-traktor, vilket har lett till en kraftig ökning av fordon med maxhastigheten 30 kilometer i timmen.Foto: Johan Nilsson/TT

Man ska vara försiktig med förbud. Viss vägledning om huruvida ett beteende eller fenomen ska förbjudas eller tillåtas kan komma genom några enkla frågor.

För det första: Skadar det någon annan? Om svaret är ja är ett förbud rimligt.

Annons

För det andra: Skadar beteendet eller fenomenet en myndig användare? Om svaret är nej bör det som huvudregel tillåtas. Om svaret är ja kan det i vissa fall vara läge att förbjuda. Tänk droger.

Slutligen: Är det skadligt för en omyndig användare? Vid ett jakande svar bör grundregeln vara ett förbud.

Frågorna kan hjälpa till att bena ut hur samhället ska hantera de alltmer populära mopedbilarna och A-traktorerna, alltså fordon som får köras från 15 respektive 16 års ålder och som har en tillåten maxhastighet på 45 respektive 30 kilometer i timmen.

Dessa har snabbt ökat i antal, i synnerhet efter den regeländring som gjorde det lättare att bygga om en vanlig bil till en A-traktor.

I slutet av förra året fanns drygt 15 000 mopedbilar och drygt 33 000 A-traktorer registrerade i landet. Men mer intressant är ökningen: de senaste fem åren har mopedbilarna ökat med 170 procent och A-traktorerna med 79 procent, enligt statistik från Trafikanalys. Även Sjuhäradskommunerna följer trenden, och inget tyder på att ökningen avtar.

Det är därför logiskt att utvecklingen sätter sin prägel på trafiken. På flera håll i landet börjar nu polisen reagera på att många unga förare utgör en fara både för sig själva och andra. Trimmade A-traktorer, även kallade epa-traktorer, och mopedbilar är enligt polisen mycket vanligt förekommande, och hastigheter över 100 kilometer i timmen har uppmätts. Dessutom störs ordningen när många förare samlas, lyssnar på hög musik och enligt polisen buskör. Ett exempel kommer från Johan Dyrander, gruppchef för trafikgruppen i lokalpolisområde Medelpad. Han beskriver i P1 morgon (SR 18/5) hur de ertappar A-traktorförare på motorvägen i samma hastighet som övrig trafik. ”Det är vardag för oss, det här”, säger han.

Vuxenvärlden brukar visserligen bli skeptisk när ungdomar hakar på nya trender. Men det här handlar om mer än moraliserande. Polisen vittnar om att metoderna att trimma är finurligare och svårare att upptäcka än tidigare. Vid en kontroll kan allt se okej ut, men efteråt kan föraren genom en fjärrkontroll eller en mobilapp digitalt bryta hastighetsspärren.

”det är vuxenvärlden som behöver sätta ner foten. Frågan är bara om det blir på gas- eller bromspedalen.”
Kajsa Kettil

Som alltid i sådana här lägen drabbas de skötsamma, de som blir misstänkliggjorda trots att de håller sig till hastighetsbegränsningarna och följer övriga trafikregler. För en gymnasieelev som bor på landsbygden kan A-traktorn eller mopedbilen underlätta resor till och från skola och fritidsaktiviteter. Ett totalförbud för att vissa fuskar skulle därför slå hårt och fel.

Mopeder har visserligen trimmats i alla tider. Skillnaden nu är att de berörda fordonen är fler, och att de påverkar trafiken i större utsträckning än tidigare.

För att påminna om inledningsorden: Man ska vara försiktig med förbud. Och det finns knappast opinion för att bannlysa A-traktorer och mopedbilar. Men man ska även vara försiktig i trafiken, och här går budskapen i olika riktningar. Å ena sidan sänks hastigheten av säkerhetsskäl på många av landets sträckor, å andra sidan kör alltfler unga, oerfarna tonåringar i tätorter och på landsvägar, många av dem i fordon som inte klarar en kollision med en betydligt tyngre bil eller lastbil.

Någon enkel lösning finns inte. Men frågan måste uppmärksammas innan allvarliga olyckor sker. Friheten att som 15-16-åring få susa fram på bilvägar måste då ställas mot rätten att slippa utsättas för fara. Och det är vuxenvärlden som behöver sätta ner foten. Frågan är bara om det blir på gas- eller bromspedalen.

Kajsa KettilSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons