Annons
Innehåll från BORÅS BIL GRUPPEN

Nya Volvo EX30 – en stor liten nyhet för miljömedvetna

Volvo EX30 kombinerar avancerad teknologi, hållbarhet och innovativ design i en kompakt SUV. Ideal för den moderna och miljömedvetna stadsbon.
Denna text är en annons producerad av Gota Media Brand Studio och inte av redaktionen. Vill du veta mer om hur vi arbetar med denna typ av material får du gärna kontakta oss på native@gotamedia.se.

På Volvos hemliga testanläggning i Hällered, strax utanför Borås, har den nya Volvo EX30 redan fått experter och journalister från världen över att höja på ögonbrynen. Denna helt elektriska SUV, som stolt presenterades av VD Jim Rowan i Milano för drygt ett år sedan, är noggrant designad för att uppfylla dagens miljökrav utan att göra avkall på prestanda eller estetik.

Med en imponerande acceleration går bilen från 0 till 100 km/h på endast 3,6 sekunder*, och en körupplevelse som hyllats för sin kontroll och komfort, står det klart att EX30 besitter alla egenskaper som förväntas av en premium-SUV, fast i ett mer hanterbart format.

– Det är ofta de små sakerna som gör skillnaden, förklarade Rowan vid lanseringen, där han belyste bilens förmåga att locka en bredare publik genom flexibla priser och prestandanivåer.

”Det är ofta de små sakerna som gör skillnaden”

EX30 är inte bara snabb och agil, den är en pionjär i att minimera sitt koldioxidavtryck. Genom att se över och hantera utsläppen genom hela produktions- och livscykeln har Volvo Cars kunnat minska det totala koldioxidutsläppet till under 30 ton på en 200 000 kilometer lång körsträcka.**

Det är en minskning med 25 procent jämfört med de andra helelektriska modellerna och därmed ett stort steg mot Volvo Cars mål att minska det totala koldioxidutsläppet med 40 procent per bil. Volvo EX30 är helelektrisk, vilket självklart bidrar till ett mindre koldioxidavtryck. Men en bil blir också designad, utvecklad, byggd och transporterad.

Aluminium och stål är två av de största bovarna när det gäller koldioxidutsläpp. En mindre bil kräver mindre material, vilket såklart påverkar utsläppen. Omkring en fjärdedel av allt aluminium som används är återvunnet och cirka 17 procent av stålet. Även 17 procent av all plast i bilen – allt från komponenter i interiören till stötfångare – är återvunnet.

Det är den högsta andelen någonsin för en Volvo. Produktionsprocessen har också effektiviserats. Bilen byggs i en fabrik som till stor del drivs av klimatneutral energi och med 100 procent klimatneutral el. Volvo EX30 är gjord för att vid slutet av sin livscykel kunna återvinnas till 95 procent, genom såväl material som energi.

Testanläggningen i Hällered har alla typer av vägar: högfartsbanor, kurviga vägar för att testa väghållning, branta backar, gropiga vägar, grus, halkbanor och mycket mer. Här kan man effektivt och på kort tid testa en bil i alla typer av förhållanden. Under besöket fick journalisterna träffa ett antal nyckelpersoner från teamet bakom bilen och åka med som passagerare när EX30 kördes på olika vägtyper.

”Den snyggaste Volvon just nu, som en verkligt exklusiv SUV”

På plats i passagerarstolen fick journalisterna uppleva komfort och väghållning och lovorden lät sig inte vänta. Ny Teknik imponerades av hur väl chassit är kalibrerat. ” I de övningar som vi genomförde känns bilen kontrollerad och trygg – och inte minst komfortabel”.

Car and Driver fyller i: “Trots den korta hjulbasen, som skulle kunna förmedla gupp och krängning in i kupén, så känns EX30 härligt kontrollerad, även på de sträckor med dålig asfalt och skarvar i vägen som simulerar USA:s dåliga vägar.”

Brittiska Carwow gillar exteriören: ”Den snyggaste Volvon just nu, med ett utseende som en verkligt exklusiv SUV”.

Inflytelserika Car and Driver blir entusiastiska över inredningen som till största del består av återvunna material: ”Det skapar spännande ytor som kräver beröring och inspirerar glädje, samtidigt som de uppmärksammar sitt ursprung ”.

The Sun gillar inredningen med rymliga fack och smarta funktioner: ”Interiören är designad av Lisa Reeves. Hon är mamma och hon vet tydligt vad folk vill ha av en liten familjebil eftersom hon gjort den helt perfekt”.

Tyska Automobilwoche överraskas av att bilen känns fullvuxen i allt. ”Precis som vid körning bevisar EX30 också sin storlek och mognad på insidan: Istället för onödiga finesser fokuserar svenskarna på substans, undviker digitala gimmicks och fokuserar på praktiska prylar. Förutom det stora bagageutrymmet (400 liter) och den lilla frunken (7 liter) finns det ett värdefack skyddat av en kod.”

Ta gärna kontakt med din Volvosäljare för att provköra nya helelektriska stads-suven EX30 från Volvo.
Ta gärna kontakt med din Volvosäljare för att provköra nya helelektriska stads-suven EX30 från Volvo.

Någonting alldeles unikt

Vi låter tyska Auto Bild sammanfatta: ”Den är bara 4,23 meter lång och är minst bland Volvos modeller. Men med rätt teknik till attraktiva priser är EX30 faktiskt en stor hit. För du hittar ingen motsvarighet till EX30 hos Audi, BMW eller Mercedes.”

Som en av de mest prisvärda modellerna i sitt segment, erbjuder EX30 en verklig möjlighet för fler att övergå till elektriska fordon. Detta gynnar inte bara konsumenterna men också vår planet. EX30 är inte bara framtidens bil, den representerar en hållbar framtid där teknologi och miljöhänsyn går hand i hand.

I en värld där hållbarhet blir allt viktigare, står EX30 som en symbol för Volvos engagemang för miljön. Från dess låga koldioxidutsläpp i produktionsfasen till dess effektiva och nästan helt återvinningsbara design, visar EX30 vägen framåt för en industri i förändring. Detta är Volvo EX30: en liten bil med stora ambitioner, redo att möta morgondagens krav med dagens teknologi.

*EX30 Twin Motor Performance, 428hk.

**Baserat på koldioxidavtryck under hela livscykeln för 200 000 km körning med EU27-elblandning och relaterat till globalt tillgängliga produkter.

Mer om nya Volvo EX30

Förmånsvärde: netto 2123kr/mån vid 50 procent marginalskatt.

Räckvidd: Upp till 476 km

Laddning: 26 minuter. Beräknad DC snabbladdningstid (10–80 procent)

Energiförbrukning: 17 kWh per 100 kilometer.

Läs mer om Volvo EX30 här

Annons
Innehåll från BORÅS BIL GRUPPEN

Läs mer:

Missa aldrig ett däckbyte med däckhotell

Denna text är en annons producerad av Gota Media Brand Studio och inte av redaktionen. Vill du veta mer om hur vi arbetar med denna typ av material får du gärna kontakta oss på native@gotamedia.se