Djurparkens framtidsplaner: ”Får inte bli ett tivoli”
Inför säsongsöppningen av djurparken kunde BT berätta att djuren inte längre räcker till som dragplåster i parken.
Det krävs andra attraktioner för att stå sig i konkurrensen om barnfamiljerna, locka fler besökare, dra in mer pengar för att öka lönsamheten och ha råd med nödvändiga satsningar som ett nytt pingvinhus, ett renoverat aphus och en ny tigeranläggning.
– Om man går tillbaka 10-15 år kanske det räckte att gå runt och titta på djuren. I dag är det ingen sensation, säger bolagsstyrelsens ordförande Per-Eric Stjerna (L).
De senaste åren har djurparken arbetat med teman och utsmyckningar under påsk, halloween och jul. Bolaget har även anlitat den Boråsbaserade reklambyrån Brainforest för marknadsföring för mångmiljonbelopp men det räcker alltså inte.
Under samma period konstaterar bolaget att besökssiffrorna, med undantag för pandemins rekordsiffror, har varit vikande.
I april var bolagets vd Jeantte Lindström fåordig om framtidsplanerna.
Nu vill det kommunalt ägda bolaget få kommunfullmäktiges godkännande att ta fram ett underlag som kan ligga till grund för hur parken ska utvecklas och ”öka besöksantalet väsentligt”. Kostnaden för att ta fram underlaget beräknas till mellan en och två miljoner kronor, pengar som redan är öronmärkta i bolagets budget.
– Vi i styrelsen är överens om att vi vill jobba åt det här hållet men det måste vara ägaren, Borås stad, som fattar beslut om vad de vill med djurparken, säger Per-Eric Stjerna.
Diskussionerna i styrelsen har pågått länge. BT har tidigare berättat att parken även har anlitat det holländska bolaget Jora Vision i det arbetet.
– Vi har runt 200 000 besökare per år och det vore inte orimligt, säger de, att kunna dubbla det med ett annat erbjudande, säger Per-Eric Stjerna.
Han fortsätter:
– Vi har tittat på hur andra har gjort och alla parker som är framgångsrika har satsat och tillfört saker till sin anläggning som gör att människor tycker att det är trevligt att åka dit och kanske vara där två dagar. Något sådant har inte vi.
Om politikerna säger ja har djurparken ett halvår på sig. Vid årsskiftet vill bolaget kunna presentera sitt underlag.
Några tankar finns redan.
– Mest prioriterat är att rusta upp är pingvinanläggningen. Den börjar bli väldigt skröplig, den vill vi få bort så snart som möjligt, säger Per-Eric Stjerna och avslöjar att pingvinerna kan komma att flyttas mot sjön där sälarna håller till.
I samband med det vill man utveckla området kring sjön och bygga vidare på maskoten Simba.
– Vi behöver någon form av aktiviteter. Där skulle man kunna bygga ut och göra mer av ett äventyrsland på något sätt med trampbåtar, flottar, lite mer aktivitetsinriktat. Än så länge kallar vi det för Simbas äventyrsland.
En privatisering av djurparken var länge en politisk fråga i Borås men i nuläget finns det inte en politisk majoritet för en försäljning. Detta eftersom djurparken var en av de de ideologiska tvistefrågor som lades i frysboxen när Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna bildade gemensamt styre 2018.
Liberalerna har tidigare velat sälja djurparken.
Vad kan få er att ta den striden igen?
– Det finns säkert en del i vårt parti som tycker att det är tveksamt att det ska vara ett kommunalt bolag. Just nu ligger inte frågan på bordet så vi har inte diskuterat den, säger Per-Eric Stjerna.
Det finns i nuläget ingen exakt kalkyl för en förvandling av parken, något som beräknas ta omkring tio år att förverkliga. Summor omkring 300-400 miljoner kronor har diskuterats men de baseras på tidigare större investeringar i parken.
Per-Eric Stjerna vill behålla djurparken i kommunal ägo även om en förändring skulle kosta så mycket.
– Ja. I dag skulle man inte bygga en kommunal djurpark men nu när vi har den är den en viktig identitet för Borås. Jag tycker att man ska stärka varumärket i stället.
Finns det någon gräns för när man tappar sin identitet som djurpark?
– Ja, det tror jag absolut. Det får inte bli ett tivoli, det är inte det vi vill ha. Exakt vad det innebär får vi se.
Han fortsätter:
– Det måste harmoniera med grunden i djurparken som handlar om utbildning, bevarande och forskning, men för att ha råd med dem måste vi ha den kommersiella sidan och få intäkter.
Djurparken i siffror
• Borås Djurpark grundades 1962. I parken finns cirka 300 djur som representerar 42 olika arter.
• Bolaget är kommunalt ägt och ett dotterbolag till Borås stadshus AB. Djurparken brukar brukar gå med förlust varje år och är beroende av koncernbidrag för att få ekonomin att gå ihop. 2022 var bidraget 12,2 miljoner kronor.
• Under 2022 hade Borås djurpark 186 000 betalande besökare, 34 000 färre än pandemiåret 2021.
• 2022 gjorde bolaget ett resultat på -12,3 miljoner kronor. På grund av att Borås camping, som numera ingår i samma bolag, ökade sin omsättning med fyra miljoner kronor under 2022 minskade den totala omsättningen med enbart 1,6 miljoner kronor under fjolåret – trots färre besökare i djurparken.
• Årets budget räknar med ett resultat på -13,9 miljoner kronor 2023.