Åsa brinner för att skapa hem till boråsarna
– Varje dag erbjuder en möjlighet att göra skillnad, säger Åsa. Det är viktigt för mig att våra hyresgäster inte bara har ett tak över huvudet, utan ett hem där de verkligen trivs. Jag älskar mitt jobb eftersom det ger mig chans att påverka positivt och se resultatet av våra insatser direkt i våra hyresgästers liv.
”Varje dag erbjuder en möjlighet att göra skillnad”
Åsa startade sin karriär i fastighetsbranschen i början av 2000-talet, utan formell utbildning i fastighetsförvaltning. Hennes drivkraft i att göra det bästa för kunden och hennes naturliga nyfikenhet ledde henne genom flera olika roller. Från uthyrare till förvaltningsassistent, och slutligen till tjänsten som fastighetsförvaltare på Bostäder i Borås. Där ansvarar hon för fastigheter på bland annat Hestra, Trandared och i Regementsstaden.
Genom att lyssna på och engagera sig i hyresgästernas behov har Åsa Fröhlich ansvarat för flera lyckade initiativ med att skapa bättre boendemiljö. Bland annat har hon varit drivande i att genomföra förbättringar på Kasernen i Regementsstaden, en nybyggd fastighet från 2022 som inledningsvis drogs med många barnsjukdomar.
”För mig är det viktigt att våra hyresgäster känner sig sedda”
Problemen ledde till missnöje bland hyresgästerna, vars förväntningar på nyproduktionen inte infriades. Tillsammans med sitt team tog Åsa sig an utmaningen genom systematiska förbättringar och öppen kommunikation, vilket successivt gjort att hyresgästerna nu har betydligt mer positiva känslor och trivs bättre i sitt boende.
– Att ta sig tid att prata med och verkligen lyssna till hyresgästerna är nyckeln, säger Åsa. De får inte känna sig bortglömda, för då hjälper det inte hur mycket vi som bostadsbolag åtgärdar, vi måste se till att det märks och berätta om det också.
Åsa är även mån om att hyresgästerna ska vara välinformerade om allt som sker i deras område, från nya grillplatser till lekplatser. Hon tror starkt på Bostäder i Borås devis om att bästa sättet att skapa ett bra boende är genom att engagera de som bor i fastigheten och området.
Det är ett förhållningssätt som har stor betydelse för bostadsbolagets förändringsresa, där man går från att ha varit ett traditionellt fastighetsbolag till att bli ett allt mer kundfokuserat bostadsbolag.
Ulf Johansson är affärs- och verksamhetsutvecklingschef på Bostäder i Borås och en drivande kraft bakom bolagets arbete med att sätta kunden i centrum.
– Vi befinner oss på en viktig och spännande resa där vi målmedvetet förbättrar och utvecklar våra tjänster, säger Ulf. Att ha kundens fokus är därför en central del i att bygga en framgångsrik och hållbar verksamhet. Och att dessutom se hur vårt arbete gör skillnad i människors liv ger en enorm tillfredsställelse.
”Att ha kundens fokus är en central del i att bygga en hållbar verksamhet”
Åsa Fröhlichs arbete speglar den resa som bostadsbolaget just nu gör. Hon brinner för sitt jobb och för de människor hon möter varje dag.
– Att förstå hyresgästernas vardag är startpunkten för all förändring – det handlar om att sätta sig in i människors behov och inte bara se kontrakten, avslutar hon.
Genom sitt engagemang och sina insatser bidrar Åsa och hennes kollegor till att göra Bostäder i Borås mer än bara en hyresvärd; de skapar hem där folk verkligen kan trivas.
Om Åsa Fröhlich
Ålder: 48 år
Bostadsort: Byttorp, Borås
Yrke: Fastighetsförvaltare på Bostäder i Borås
Började sin tjänst: 2023
Bakgrund: Med över två decennier inom fastighetsbranschen har Åsa använt sin omfattande erfarenhet för att förbättra och utveckla boendemiljön för Borås invånare. Hon har ett starkt fokus på att skapa hem där hyresgästerna känner sig trygga och uppskattade, vilket reflekterar hennes djupa förståelse för både människors och byggnaders behov.
Om Bostäder i Borås
Grundat: 1923
Ägare: Borås Stad
Typ: Fristående kommunalt bostadsbolag som inte hanterar skattemedel.
Uppdrag: Att erbjuda boråsare ett brett utbud av bostäder och arbeta för att Borås ska vara en attraktiv stad att leva och bo i.
Förändring: Bolaget genomgår en transformation från ett traditionellt fastighetsbolag till ett kundorienterat bostadsbolag, med målet att förbättra service och tillhandahålla en bra boendemiljö för sina hyresgäster.