Annons
Innehåll från NÄTKRAFT BORÅS

Nätkraft Borås tar hela staden in i framtiden

Nytt namn, starkare varumärke och tydligare identitet. Vid årsskiftet slogs Borås Elnät och SplitVision ihop till Nätkraft Borås – ett bolag med två affärsområden som täcker in både elnät, fiber och en palett av tjänster som får boråsarnas vardag att fungera.
Denna text är en annons producerad av Gota Media Brand Studio och inte av redaktionen. Vill du veta mer om hur vi arbetar med denna typ av material får du gärna kontakta oss på native@gotamedia.se.

Det är snart två år sedan det omfattande varumärkesarbetet påbörjades och vid årsskiftet lanserades Nätkraft Borås. En ny gemensam hemsida är framtagen med samlad information och hjälp kring både elnät och fiber.

Än är inte nya logotypen på plats överallt men vi passade ändå på att ställa fem frågor till VD Lars Hedendahl och försäljningschef Johan Ellison.

”Det är vår uppgift att se till att Boråsaren har trygg tillgång till el och fiber”

Varför skrota välkända varumärken som Borås Elnät och SplitVision?

– Trots att vi alltid varit ett och samma kommunägda bolag har vi haft två separata varumärken. Nu slår vi ihop dem under ett nytt som täcker in båda våra verksamhetsområden – elnät och fiber – så att vi kan erbjuda boråsarna ännu bättre service och möta framtidens behov, säger Lars Hedendahl VD på Nätkraft Borås.

Borås Elnät och Splitvision blir Nätkraft Borås och fortsätter att ge Borås kraft att växa in i framtiden.
Borås Elnät och Splitvision blir Nätkraft Borås och fortsätter att ge Borås kraft att växa in i framtiden.

Vad står Nätkraft Borås för?

– Vi äger, underhåller och bygger ut el- och fibernäten i stora delar av Borås. Det är vår uppgift att se till att Boråsaren har trygg tillgång till el och fiber. Att våra nät är i gott skick och rätt dimensionerade är avgörande i dagens digitaliserade samhälle, så att man kan göra det som man tycker är självklart, streama din favoritserie, köra din tvättmaskin eller värma din mat. Detsamma gäller många andra saker i samhället – som kyldiskarna i mataffären, datasalarna på högskolan och produktionen hos företagen på Viared, säger Johan Ellison, försäljningschef på Nätkraft Borås.

Vad är fördelarna med ett varumärke?

– Främsta orsaken till sammanslagningen att vi ska kunna sköta vårt uppdrag ännu bättre. Genom ett tätare samarbete spar vi även resurser. Vi ser ökade krav och förväntningar på framför allt elnätet. Vi måste kunna ta emot el från solceller och batterilagring. Samtidigt ökar efterfrågan på el. Vi behöver också välkomna nya digitala tjänster, säger Lars.

”Som kund får du en faktura och du kan vända dig till ett ställe för att få hjälp”

Vad blir skillnaden för mig som privatperson eller företagare i Borås?

– En del av våra kunder har inte varit helt på det klara med vad vi gör. Nu gör vi det tydligare för alla, en ny stark identitet och genom Nätkraft Borås kan vi skapa en starkare identitet, bli tydligare och sköta vårt uppdrag ännu bättre. Det blir en webbplats med all information om både elnät och fiber. Som kund får du faktura från Nätkraft Borås och du kan vända dig till ett ställe för att få hjälp, allt blir mycket tydligare, säger Johan.

– Vi äger, underhåller och bygger ut el- och fibernäten i stora delar av Borås, säger Johan Ellison, försäljningschef på Nätkraft Borås.
– Vi äger, underhåller och bygger ut el- och fibernäten i stora delar av Borås, säger Johan Ellison, försäljningschef på Nätkraft Borås.Foto: Magnus Johansson

Är det inte väldigt dyrt att byta varumärke?

– Ett så pass omfattande varumärkesarbete kostar självklart en del, men det har varit nödvändigt. Det handlar inte bara om ett nytt namn och en ny logga, utan om en helt ny identitet. När vi tillsammans vårdar och utvecklar ett varumärke sparar vi både tid och pengar, säger Lars.

Att Nätkraft Borås har ett långsiktigt fokus och engagemang är tydligt. Målet är att fortsätta vara en stark aktör som står för trygghet och kontinuitet inom samhällsviktiga funktioner, förklarar Johan och VD Lars Hedendahl fyller på och avslutar intervjun så här:

– Det händer mycket i vår omvärld och saker och ting förändras snabbt. Både samhällsutvecklingen och klimatomställningen gör att allt och alla blir mer beroende av el och fiber. Det ökar kraven på oss, eftersom det är vårt jobb att ge Borås den kraft staden behöver – både i dag och i morgon. Därför behöver vi vara öppna och fånga upp tekniker och behov som uppstår, så att vi kan erbjuda tjänster som Borås vill ha och behöver.

Stort utbud av efterfrågade tjänster

Öppet Stadsnät

Är du fastighetsägare till flerfamiljshus eller hyresfastigheter eller är ni en bostadsrättsförening? Om ni ansluter er fastighet till vårt nät investerar du i framtidens teknik och kan möta den digitala utvecklingen. Vi är ett öppet nät vilket innebär att respektive hushåll själv väljer vilka tjänster de vill ha. Det bidrar till en attraktiv fastighet att bo i.

Kapacitetstjänst

Ethernet medium, ger hög kapacitet och frihet att kunna utforma egna lösningar och kunna transportera många olika tjänster.

Svartfiber

Svartfiber är en fysisk fiberledning utan någon aktiv utrustning i ändarna och kallas för punkt-till-punkt-förbindelse.

Datacenter

Är din data säkert förvarad? I vårt moderna datacenter kan ni hyra plats för era servrar och datakommunikationsutrustning. Det är präglat av säkerhet, (Nätkraft Borås är certifierat enligt standarden ISO/IEC 27001), miljö, valfrihet och tillgänglighet.

Digitalisera fastigheter

Genom Internet of Things (IoT). Med radiobaserade Lorawannät som successivt byggs ut får Borås företagare och fastighetsägare rätt förutsättningar för sina IoT-lösningar och Borås blir en smartare stad

Läs mer här.

En av landets billigaste elnät

Nätkraft Borås rötter går tillbaka ända till 1894. Då bildades Elektricitetsverket och utbyggnaden av elnätet tog fart på allvar. Bolaget har idag 44 000 elnätskunder och 20 000 anslutna bostäder och lokaler i sitt fibernät. Nätkraft Borås är ett av landets billigare elnät och ligger på sjunde plats i Västra Götalands län, sett till billigast elnätspris.

Läs mer om Borås nätkraft

Denna text är en annons producerad av Gota Media Brand Studio och inte av redaktionen. Vill du veta mer om hur vi arbetar med denna typ av material får du gärna kontakta oss på native@gotamedia.se