Annons

Skönhet och politik, skönhet som politik

Tiden när skönhet handlade bara om hår och smink är förbi. 2022 är det en högst politisk fråga.
– Vissa människor har en stående plats inom skönhetsindustrin – andra är nästan helt exkluderade, säger Samira Ismail, skönhetsinfluencern från Borås.
Borås • Publicerad 8 mars 2022 • Uppdaterad 10 mars 2022
Samira Ismail förbereder en ny sminkvideo. ”Jag får hem en massa produkter, en del skriver jag om, annat ger jag bort”.
Samira Ismail förbereder en ny sminkvideo. ”Jag får hem en massa produkter, en del skriver jag om, annat ger jag bort”.Foto: Matilda Spetz

Samira Ismail. Ringer det en klocka? Kanske inte. Men säger jag ”Making it flawless” så ringer det väldigt många klockor, hos väldigt många tjejer och kvinnor på sociala medier.

Vem är hon?

Annons

Först och främst är hon en ensamstående mamma till två snart tonårspojkar. Hon växte upp i Falkenberg men har bott på Hässleholmen i Borås i mer än tio år.

– Nu har vi flyttat nära sjukhuset, till en större lägenhet. Ett av mina barn sitter i rullstol och det behövdes mer plats.

Samira är förutom mamma också utbildad webbredaktör och när hon inte gör allt annat filar hon på en handbok om inkludering som riktar sig till PR-byråer.

Varje gång man tittar in på Samiras Instagram eller Tiktok möts man av olika saker. Hon byter hår som vi andra byter strumpor, drar skämt som en fullfjädrad komiker och gör politik av det till synes omöjliga, alltså skönhet. Och så är hon en av de första svarta personerna i Sverige som har gjort ett samarbete med ett sminkföretag. Bara det att hon är en av få, säger varför hon behövs.

Sminkpaletten som Samira har gjort i samarbete med Gloss Gods är inte bara en försäljningssuccé. Den är även historisk: ”Jag är en av de första svarta influensers i Sverige att göra ett sådant samarbete”.
Sminkpaletten som Samira har gjort i samarbete med Gloss Gods är inte bara en försäljningssuccé. Den är även historisk: ”Jag är en av de första svarta influensers i Sverige att göra ett sådant samarbete”.Foto: Matilda Spetz

– Det här samarbetet skapar faktiskt historia, det är inte som vilken ögonskuggepalett som helst.

Samira Ismail är 2000-talet personifierad. Allt är roligt, men ingenting är på skoj.

”– Det finns föreställningar om hur jag ska vara som en somalisk kvinna, utifrån vad majoritetssamhället har bestämt, vad de tror att en somalisk kvinna är”
Samira Ismail

I rena siffror ser det ut så här: 41 000 följare på Tiktok och 11 000 på Instagram.

Den som inte har förstått att dagens makthavare är unga tjejer och kvinnor som är stora på sociala medier, har inte hängt med. Med hjälp av sina sociala medier har många unga tjejer byggt upp egna företag där de tjänar miljoner på sina följare. Samira är inte där än, men drömmen finns. Och inte minst drivet att förändra en värld som är exkluderande för många.

Här saknas innehåll

– Ju mörkare hud, desto längre ner på skalan hamnar du och desto mindre chanser får du tyvärr, säger hon.

Samtidigt säger hon allt inte hänger på samhället, individen har sitt eget ansvar att forma sitt liv. Men normerna i samhället är starka och är svåra att bryta.

Annons

Samira vet allt om att inte tillhöra normen.

Hon kom till Sverige som mycket liten, något annat land eller hem känner hon inte till. Men hennes somaliska bakgrund är en superkraft med vilken hon når ut till kvinnor och tjejer som inte tillhör normen och som dagligen inspireras och stärks av henne.

– Även där vill många trycka in mig i den berömda boxen. Frågor som om jag verkligen är somalier kommer ofta. När jag säger ja är nästa fråga om jag är adopterad av svenska föräldrar. Och så håller det på.

Samira fortsätter:

– Jag har gått i en skola med nästan bara invandrarbarn. Vi har ett språk som vi använder med varandra, men det språket skulle aldrig funka i arbetslivet.

Samira säger att om man ska ta sig fram i skolan och arbetslivet så måste man kunna byta mellan dessa.

– Code-switching heter det, säger hon.

Samira Ismail ser utmaningar i att ta sig ända upp till toppen som svart kvinna och skönhetsinfluencer. ”Men, det håller på att gå åt rätt håll, branschen börjar bli mer inkluderande”.
Samira Ismail ser utmaningar i att ta sig ända upp till toppen som svart kvinna och skönhetsinfluencer. ”Men, det håller på att gå åt rätt håll, branschen börjar bli mer inkluderande”.Foto: Matilda Spetz

Hon säger själv att hon varken tillhör en svensk norm eller en somalisk.

– Det finns föreställningar om hur jag ska vara som en somalisk kvinna, utifrån vad majoritetssamhället har bestämt, vad de tror att en somalisk kvinna är, säger hon.

Och sedan finns det egna landsmän som också ifrågasätter henne som en ”äkta somalier” utifrån sina egna förväntningar.

Annons

Det mänskliga behovet av att sätta människor i olika fack vet Samira mycket om, speciellt med tanke på hennes yrke som skönhetsinfluenser där hon säger att utrymmet är mycket begränsat för henne som svart person.

”– Det är oftast en eller två svarta influensers på ett event. Man kan inte heller längre skylla på att vi är för få eller svåra att hitta.”
Samira Ismail

– Det är oftast en eller två svarta influensers på ett event. Man kan inte heller längre skylla på att vi är för få eller svåra att hitta. Jag kan hjälpa företag med det i så fall.

Skönhetsindustrin är en mycket homogen värld i Sverige. Själv jobbar hon för att förändra den världen och gör den mer inkluderande. Hon menar att läget är lite bättre inom modeindustrin, men även där finns brister.

– Vi ser POC-modeller på catwalks och i modetidningar mycket oftare idag än förut, så är det. Men hur många POC-personer jobbar bakom kameran, hur många skriver modereportage, hur många jobbar på en PR-byrå?

POC är ett begrepp som många svarta personer själva använder och som betyder People of Color.

– Vi kan inte heller använda engelska ord och översätta rakt av till svenska. Speciellt inte inom skönhetsindustrin, säger Samira.

Ett konkret exempel är de engelska orden ”brightening” och ”lightening”, som flera svenska märken använder sig av.

– För oss POC:s är det här högst problematiskt på grund av vilka signaler det sänder. Googlar du ett av de orden kommer det upp bilder på svarta personer och produkter som är framtagna för att göra en svart hud ljusare.

Så, det handlar inte om att märka ord som många vill se det som. Bakom varje av dessa orden finns en mening som påverkar svarta personers liv och hur de ser på sig själva.

– Många inom skönhetsindustrin blir fortfarande förvånade när de får en reaktionsstorm emot sig när de till exempel har försökt inkludera oss och saker blir helt fel ändå. Men sånt kan hända eftersom de inte har någon på sitt företag som kan vifta med en röd flagga, säger Samira.

Annons

Att alla företag oavsett bransch behöver en mångfaldskonsult är Samira helt övertygad om. Och det har blivit bättre, en förändring är på väg.

Samira har inrett ett rum i lägenheten till sin studio där hon spelar in all material. Lådorna är fulla av smink.
Samira har inrett ett rum i lägenheten till sin studio där hon spelar in all material. Lådorna är fulla av smink.Foto: Matilda Spetz

Själv blir Samira kontaktad av olika företag i högre utsträckning idag, där hon fungerar som konsult eller håller föreläsningar om inkludering.

– De kommer i kontakt med mig via mina sociala medier, där jag ofta gör videos och pratar om sådana saker.

Samira menar att det inte är företagen som gör henne en tjänst, utan tvärtom. Det är hon och många med henne som sitter på en kunskap som företagen inte klarar sig utan år 2022.

– Vi vill inte användas som skyltdockor med vilka företagen kan visa ”titta vi inkluderar alla”. Vi vill bidra med vår kunskap och erfarenheter på lika villkor som alla andra i samhället, säger Samira.

Här saknas innehåll

Vildana AganovićSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons