Sponsringen i Härryda styrs upp
Sektorn för utbildning och kultur ser en tendens i samhället att samarbete mellan näringsliv och offentlig sektor blir allt vanligare och anser att sponsring kan vara en del i samarbetet.
För att alla skall agera lika har sektorn tagit fram en sponsringspolicy för förskolor, förskoleklass, grundskolor, skolbarnomsorg och ungdomsgymnasium. Vid sitt senaste möte antog kommunstyrelsen policyn och den kommer troligen att gå igenom i kommunfullmäktige också eftersom kommunstyrelsens beslut var enigt. Även ungdomsrådet har diskuterat den.
– Policyn blir ett stöd för verksamheterna så att de vet vad de har att luta sig mot, säger kommunstyrelsens ordförande Annette Eiserman- Wikström (m). Det är skönt för dem att kunna svara ”vi har en policy” vid förfrågningar. Men policyn beror inte på att vi haft problem, utan den är förebyggande.
Hon nämner bland annat att fordonsprogrammet har fått Toyotabilar att meka med, men tror inte att det är till men för verksamheten.
Vice ordförande Ing-Marie Samuelsson (s) säger att det är viktigt att kommunen själv står för basmaterialet och inte lämnar det åt sponsorer.
Skillnaden mellan sponsring och kommersiell marknadsföring är att sponsring bygger på exponering av företagsnamn eller varumärke, medan marknadsföring bygger på mer detaljerad information om vissa produkter.
– När skolan sponsras måste det framgå vem som är avsändaren, säger Ing-Marie Samuelsson. Annars är det risk för manipulering.