Borås kan få snabbfil för bussarna
När kommunstyrelsen sammanträder nästa vecka är förslaget att politikerna skall anslå 200 000 kronor för att utreda om det går att införa systemet Bus Rapid Transit, BRT, i Borås. Utredningen skall göras i samarbete med Västra Götalandsregionen som satsar lika mycket pengar.
– Vi skall se över vilka tekniska insatser som krävs och vilket resandeunderlag som behövs och Västtrafik skall se över sina möjligheter, säger ansvariga kommunalrådet Tom Andersson (MP).
BRT är ett koncept för kollektivtrafik i större städer och innebär att busslinjer som är hårt trafikerade och har hög turtäthet kör i ett eget körfält och prioriteras vid trafiksignaler. Hållplatserna utformas som stationer, är tydligt märkta och anläggs ofta raka för att varje stopp skall ske så snabbt som möjligt. Bussarna är långa och har stor kapacitet.
I Borås är det i första hand linje ett som går mellan Sjöbo och Hässleholmen via Knalleland och centrum som bedöms ha bäst förutsättningar at bli en snabblinje.
– När vi får klart förbifarten på Sjöbo kan vi plocka bort ett körfält i stadsdelen och ha bussgata här. I planen för Knalleland finns en bussgata inlagd. Det är svårare att lösa framkomligheten i centrum och på vägen till Hässleholmen, säger Tom Andersson.
Linje ett går i dag med femminuterstrafik och på en sådan linje kan det fungera med BRT, menar han.
– Då kan det gå snabbt och effektivt. Att köra oftare med treminuterstrafik fungerar inte, då blir det bara kö.
Det är många frågor som utredningen skall se över innan det blir besked om det går att införa den här typen av busstrafik. Går det att anlägga de bussgator och hållplatser som krävs och om det inte går att anlägga separat bussbana hela vägen hur mycket förlorar man då i tid. Kan man få så många resande på linjen att satsningen går ihop.
– Det är inte säkert att vi inför ett renodlat BRT i Borås, säger Tom Andersson. Och vi får se över hur stora bussar vi skall ha.
Till sommaren skall utredningen vara klar.
Bus Rapid Transit är ett system för snabbare busstrafik. Bussarna kör i separata körfält, och får företräde vid trafiksignaler. Hållplatserna är anpassade för att passagerarna snabbt skall gå in och ur bussarna. Bussarna går ofta, är långa och kan ta många passagerare. Kapaciteten ökar och restiderna för passagerarna minskar. Bränsleförbrukningen, avgasutsläppen och trafikstockningarna minskar också.
Exempel på städer där BRT helt eller delvis införts är Göteborg, Bogota i Columbia, Mexico City i Mexico, York i Storbritannien och Curitiba i Brasilien.
I Malmö införs systemet nästa år