Fler dialoger med boråsarna att vänta
– I september 2013 fattade fullmäktige ett beslut om en policy, eller principer för medborgardialog. Då hade en politisk arbetsgrupp under ett års tid jobbat med att ta fram de här principerna, säger Ingegerd Eriksson, chef för kvalitet och utveckling i Borås stad.
Visst har medborgardialoger funnits i olika former även tidigare, men då har det handlat mer om inbjudan till möten där man får säga sitt, utan samma konkreta målarbete som man har i dag med hur man ska hantera svaren.
– Medborgarna ska vara med och ha inflytande och politiken få ett bra underlag för att fatta kloka beslut i frågor där det finns möjlighet till påverkan. Då kan medborgardialog vara ett verktyg i den här verktygslådan, säger Ingegerd Eriksson.
Den närmaste tiden är flera nya medborgardialoger på gång, på måndag kväll i Brygghuset kommer man att ta in förslag på hur man kan förändra området söder om busstorget, som i dag fylls av industrilokaler och parkeringsytor.
I våras hade man en medborgardialog på Sjöbo, kring ett nytt aktivitetscenter på Sjöbo torg. Bland förslagen som diskuterades var en boulebana på torget det mest populära, ett förslag som tillstyrktes av stadsdel norr och som nu ska genomföras.
– På Sjöbo har man gått hela varvet, det är precis det som är tanken med medborgardialogen, säger Ingegerd Eriksson.
Principerna för medborgardialog
1) Kunskap - medborgardialog ska ge boråsarna inflytande och ske när förtroendevalda behöver mer kunskap om boråsarnas värderingar, prioriteringar och åsikter för att fatta ett beslut.
2) Olika nivåer - dialogen kan genomföras på olika nivåer och med olika metoder. Som lägsta nivå ska boråsarna via dialogen ha rätten att bli hörda.
3) Återkoppling - deltagarna ska alltid få veta resultatet av medborgardialogen.
4) Ansvar - medborgardialog handlar om att skapa tillit och förståelse för det demokratiska system som styr vardagen.
5) Löpande utvärdering - dialogen ska ständigt bli bättre genom utvärdering av resultaten.