Annons

Han skadades på bussresan

De flesta bussförare kör bra. Några gör det inte. Fråga Yngve Glans. Han är sjukskriven efter en bussfärd.
Borås • Publicerad 1 december 2012
Foto: Lars-Åke Green

BT skrev nyligen om Pilotfish, det nya systemet i lokaltrafikens bussar. Förarna ser under färd hur de kör, hur de bromsar. Tanken är att miljön ska sparas – men också att passagerna ska få en behagligare färd.

– Men en del förare tänker inte på att de har en levande last i bussen, säger Yngve Glans där han sitter med en kopp kaffe framför sig.

Annons

Hans berättelse handlar om buss 150 mellan Borås och Fristad. Det är landsvägsbussen som körs av Veolia. Han åker varje dag. En färd, den 9 november, slutade med ambulanstransport och sjukskrivning i minst fyra veckor.

– Några revbensbrott? Men jag är inte ute efter att klaga eller att folk ska tycka synd om mig. De flesta chaufförer kör bra, det vill jag säga. I första hand vill jag att något konstruktivt ska komma ut av det här. Den där Pilotfish verkar vara en bra anordning. De som inte kör så bra kan få möjlighet till fortbildning.

Eftersom han åker varje dag, och dessutom själv har en bussförarutbildning, lägger han märke till körsätten. Och de skiftar. En del chaufförer kör tufft, bromsar mycket och häftigt. Kör utan framförhållning.

Och det var just vad som hände den där fredagen. Chauffören körde hetsigt, bromsade mycket.

– Han körde drulligt, rent ut sagt. Och gjorde en hel del misstag, även efter olyckan.

Bussen närmade sig busshållplatsen Skalle, precis före macken i Fristad. Yngve Glans tryckte på stoppknappen som vanligt, men bussen stannade inte. Då reste han sig upp och påkallade chaufförens uppmärksamhet. Denne svarade med att panikbromsa.

– Jag for först framåt, då höll jag i handtaget vid sätet. Sedan for jag bakåt och tappade greppet och föll.

Han skadade ryggen. En passagerare tog hand om honom, höll honom under nacken hela tiden i väntan på ambulans.

Nu sitter han sjukskriven från jobbet som präst på Högskolan i Borås. Och har inte hört något från bussbolaget Veolia, som kör linjen.

Händelsen är polisanmäld, både av honom och den kvinnliga medpassageraren som hjälpte honom efter olyckan.

Annons

Chauffören har antytt att Yngve Glans tryckte på knappen för sent. Men även om så vore fallet så tvärnitar man inte i 80 kilometer i timmen, menar han.

– Det som hände mig är ett exempel på vad som kan inträffa om man bromsar oskickligt. Och det hänger säkert ihop med hur chaufförerna har det, det är ett hetsigt jobb, de har tidtabeller att passa och så vidare. Men vill man att vi ska åka mer kollektivt så måste man också skapa goda förutsättningar, både för chaufförerna och passagerarna.

Krister Persson
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons