Pastorns nya mirakelaffär
– Jag blev riktigt tveksam på en gång. Men kompisen som tog med mig är helt såld och andra som var där lät helt hjärntvättade, berättar en ung man om ett värvningsmöte.
Han utsattes för intensiv uppvaktning av personer som berättade om rikedom och lycka. De sa att man kunde bli ekonomiskt oberoende och be chefen dra någonstans.
Leo Hartikainen från församlingen the River tillhör toppskiktet i ett nätverk som byggts upp för att sälja produkterna under namnet Kyäni. En av dem påstås vara baserad på vilda blåbär från Alaska, vilka beskrivs som rena mirakelbär.
BT berättade i går om pyramidliknande Spinglo- Synkronice som lockar många unga boråsare och har kopplingar till kraschade C3 Play.
Pastorsparet Hartikainen och medlemmar i församlingen The River i Borås satsade stora pengar i C3 Play, vilket BT tidigare skrivit om. Församlingsmedlemmar lockade folk till pyramiderna och Leo Hartikainen var aktiv på värvningsmöten.
Han slutade inte med nätverksaffärer efter kollapsen för C3 Play och satsar numera på Kyäni. Leo Hartikainen och personer från andra kristna samfund tillhör den innersta kretsen.
De som lockas att bli säljare, distributörer, köper startpaket för motsvarande 3 300 eller 6 600 kronor.
Sedan ska de i sin tur värva nya distributörer och sälja abonnemang på preparaten. Det påminner om en klassisk pyramid, men är laglig nätverkshandel.
BT har läst säljarinstruktioner där det står att Kyänis flytande blåbärspreparat förebygger cancer, högt blodtryck, åderförkalkning, hjärtinfarkt, stroke, diabetes, urinvägsinfektioner, yrsel, erektionsproblem och mycket annat.
Även en annan av produkterna sägs vara bra för den sexuella förmågan:
”Och du? den har samma effekt som Viagra”, står det i materialet.
BT har upprepade gånger sökt pastor Hartikainen och lämnat meddelanden på mobilsvar.
– Hallå, det är Leo, sa han en gång innan samtalet plötsligt bröts och det är allt han sagt.
Men på sin Facebook har Hartikainen skrivit en massa om Kyäni och där står att det är hans arbetsgivare. Det finns länkar till utländska reklamfilmer och filmer från säljevent och andra sammankomster.
Leo Hartikainen uppmärksammar ett internationellt konvent som Kyäni ska arrangera på Hawaii nästa år:
”Boka dina biljetter så möts vi där, vi gör det på kyänisättet! o hur gör man då? ring mig så berättar jag.”
För ett par dagar sedan stängdes hans Facebook för oönskade besökare så att de inte längre kan läsa hans inlägg om Kyäni.