Ramadan har blivit en miljardaffär
– För tio år visste de flesta butiker knappt vad det var. Men i dag har man koll och det ökar hela tiden, säger Morgan Bolin, ställföreträdande chef på Willys i Knalleland.
Dadlar verkar vara det vanligaste livsmedlet när matbutiker dukar upp för ramadan. Men de lockar också med andra frukter, nötter, grönsaker, lamm, sötsaker, baklava och mycket annat.
Ramadan är något som handeln fortfarande håller på att lära sig att omsätta i affärer och då gäller att inte klanta till det.
– Man bör ju inte annonsera med extrapris på griskött alldeles intill erbjudanden om dadlar, säger Lisa Burden, omvärldsbevakare på branschorganisationen Svensk handel.
Enligt henne innebar ramadan och månadens avslutande festlighet under 2012 en omsättning på 1,3–1,6 miljard kronor.
– Jag tror definitivt att det ökat sedan dess.
Lisa Burden berättar att man i flera år informerat medlemsföretagen om hur viktig högtiden är.
– När vi började med det var det många som undrade varför vi skulle sälja mat, för det var ju en fastemånad.
Men nu har det slagit igenom att man får äta efter solens nedgång och att det kan dukas upp ordentligt på kvällar.
– Kunskapen ökar, jag tycker vi blir bättre och bättre för varje år. Och även om det handlar om att tjäna pengar så vill man visa trogna kunder att man har koll på högtider som betyder mycket för dem.
Läs mer i dagens BT eller i eBT!
Om ramadan:
I år börjar ramadan den 28 juni och avlutas den 29 juli.
Ramadan är den nionde månaden i den islamiska månårskalendern, vilket innebär att den kan infalla på olika tider i vår kalender.
Under månaden avstår muslimer från mat, dryck och sexuell aktivitet från gryningen till solen går ner.
Fastan är en av islams fem grundpelare och ramadan handlar om mycket mer än om att inte äta. Det handlar om andlig utveckling, om att leva rättfärdigt, vara ödmjuk och givmild. Med mera.