Annons

Säkrare väg med lysdioder

Borås blir först i Sverige att lägga LED-belysning i vägbanan för att öka säkerheten för cyklister och gångtrafikanter. Vad tror och tycker du om lösningen? Diskutera!
Borås • Publicerad 23 december 2011
Foto: Lars-Åke Green

I går installerades utrusningen utmed Alingsåsvägen mellan Parkstan och Norrby.

Tusentals cyklister skadas och dödas varje år i Sverige. Gång- och cykelstråket utmed Alingsåsvägen mellan Byttorp och Göteborgsvägen är ett av Borås mest olycksdrabbade. Här sker flest incidenter och olyckor mellan bilar och cyklister. Därför vill tekniska förvaltningen nu testa en helt ny idé som ska öka säkerheten för oskyddade trafikanter i två korsningar utmed vägen.

Annons

Faktum är att Borås blir först i Sverige att testa en modell med lysdioder i vägbanan som ska uppmärksamma bilister på att de närmar sig en överfart för cyklister och gångtrafikanter.

– Det handlar om att höja säkerheten för cyklister och tänka i nya banor. Man måste våga prova på nya saker och ta vara på innovativa tekniska lösningar. Den här diodtekniken som vi lägger i gatan är framtagen av ett danskt företag, säger Jan-Åke Claesson, sektionschef på Borås stads tekniska förvaltning.

Det är i korsningarna Parkgatan/Alingsåsvägen och Ramnagatan/Alingsåsvägen som den nya utrustningen placeras.

– Det är inte korsningarna i sig utan hela cykel- och gångstråket längs Alingsåsvägen som är mest olycksdrabbat i Borås, säger Lars Strömqvist, trafikingenjör vid tekniska förvaltningen.

Slår försöket längs Alingsåsvägen väl ut kommer fler korsningar i Borås där bilar passerar över stråk avsedda för cyklister och gångtrafikanter att förses med lysdioder i vägbanan.

– Vi vill ju att fler ska cykla och då måste vi ju också se till att öka säkerheten, säger Jan-Åke Claesson.

Kostnaden för att förse korsningar med dioder i vägbanan ligger på mellan 5 000 och 6 000 kronor.

Att Borås blir först ut att prova just den här modellen beror till stor del på att kommunen har ett tätt samarbete med Trafikverket och dessutom en ambition att bli en av Sveriges bästa cykelstäder.

– Liknande system finns bland annat i Köpenhamn. Vi har varit där tillsammans med Trafikverket på studiebesök, säger Jan-Åke Claesson.

Nästa steg för Borås stad blir att lösa säkerheten för oskyddade trafikanter vid Ica City i Knalleland, en problemkorsning som tekniska förvaltningen brottats med under en längre tid.

Annons

Trots att kommunen är väghållare ska Trafikverket stå för finansiering och utformningen av säkerheten i korsningen.

– Det kommer att bli ett pilotprojekt för hur man ska lösa säkerheten i knepiga korsningar, därför är trafikverket med och finansierar, säger Jan-Åke Claesson.

Så fungerar vägmarkeringen

*Enheten med lysdioder sänks ner i vägbanan och limmas fast.

*Laddas under dagen med solceller och tänds på kvällen med inbyggd skymningskopplare.

*Dioderna har vid fri sikt en räckvidd på upp till en kilometer.

*Fullt uppladdad lyser dioderna i mellan 400 och 2000 timmar.

*Livslängden är mellan två och fem år, det är batterierna som begränsar livslängden.

Håkan Rosenqvist
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons