Slår larm: ”Försenad till skolan varje vecka – svaret: andra har det värre”
– Det är verkligen beklagligt eftersom det kan innebära att barn kommer för sent eller kanske inte blir upphämtade. Vi ser allvarligt på detta, säger Sven-Olof Östberg, enhetschef för skolskjuts på Borås stads tekniska förvaltning.
Ni har ju gjort en upphandling och måste kunna ställa krav?
– Det gör vi. Vi lägger viten som vi har i avtalet för både skolskjuts och färdtjänst. Men egentligen hjälper det ju inte eleverna. När vi får in klagomål ligger vi hela tiden på och påpekar bristerna.
En förälder som har reagerat på hur det har fungerat den här hösten är Christer Medin i Brämhult. Han har fört anteckningar över hur hans förstaklassare i hemmet förgäves har väntat på taxi på morgnarna den här hösten.
– Och då har jag inte ens gjort några noteringar från augusti. Då var det total kalabalik. När jag har ringt och sagt att att han kommer för sent till skolan en gång i veckan fick jag svaret från tekniska förvaltningen att det finns andra som har det värre, säger Christer Medin.
”Ur en miljöaspekt är det ett vansinnigt slöseri med resurser.”
Ett av hans exempel från förra veckan: Han ringer när skolskjutsen inte är på plats klockan 7.35. Klockan 7.45 får han beskedet av taxi att ”det blir om en kvart”. Det vill säga samtidigt som klasskamraterna börjar dagens första lektion sex kilometer bort.
– Vi har haft lyxen att kunna skjutsa honom även om det inte alltid har varit enkelt, men jag tänker på andra som inte har den möjligheten där barnen kommer 30–60 minuter för sent. Det handlar också om barnens säkerhet – de ska kunna känna sig trygga med att bli hämtade vissa tider, säger Christer Medin.
Antalet taxitransporter för elever har ökat det här läsåret och Christer Medin ser ett samband mellan det och införandet av det obligatoriska skolvalet.
– Vi hade önskat Myråsskolan och Bodaskolan i första och andra hand men där var det lång kö och då blev min son placerad på Bergdalskolan. När det blir fullt på vissa skolor tvingas Borås stad skjutsa runt barn i taxi. Dessutom ser jag sällan min son åka tillsammans med någon annan. Ur en miljöaspekt är det ett vansinnigt slöseri med resurser, säger Christer Medin.
”Just mellan 07.30 och 08.00 är vi i dag nära vår maxkapacitet.”
Vilken effekt skolvalet har på antalet elever som behöver åka taxi vill man från tekniska förvaltningen inte uttala sig tvärsäkert om.
– Vi har inte kunnat göra någon utvärdering men det kan ha påverkat. Om en elev blir placerad på en skola som ligger längre bort än den skola som den kanske skulle ha gått i kan det innebära att man är tvungen att sätta in transporter, säger enhetschefen för skolskjuts, Sven-Olof Östberg.
Cirka åtta veckor har gått sedan höstterminen började den 22 augusti. Cabonline Region Väst, som ansvarar för taxiresorna, beskriver i ett mail till BT skolstarten som tuff och utlovar fler bilar på vägarna framöver.
”Just mellan 07.30 och 08.00 är vi i dag nära vår maxkapacitet. Utifrån att resandet ökar, både inom ramen för skolskjutsavtalet och andra avtal så fortsätter vi att växa med antal fordon under hösten för att säkerställa leveransen till alla våra kunder”, skriver Fredrik Gullman, operativ chef på Cabonline Region Väst i ett mail till BT.
Han beskriver ett ständigt pussel som ska läggas med och att taxibolaget jobbar tätt tillsammans med skolskjutsenheten i syfte att göra situationen bättre.
”Vi har ett jätteansvar, då hela familjer planerar sin morgon utifrån att skolskjutsen ska dyka upp i tid och det tar vi på största allvar”, skriver Fredrik Gullman.