Annons

Trots ekonomisk kris – så ska djurparken locka barnfamiljer: ”Kommer påverka oss”

Den ekonomiska krisen tvingar barnfamiljer att hålla hårt i pengarna. Inför säsongsöppningen har Borås djurpark blygsamma förväntningar på antalet gäster. I fjol tappade parken 34 000 besökare.
Trots återhållsamma prishöjningar kostar entrén upp till 1 400 kronor för en tvåbarnsfamilj.
På lång sikt väntar än större utmaningar. Lejon, apor och andra djur räcker inte som dragplåster.
BORÅS • Publicerad 6 april 2023
Jeanette Lindström tillträdde som vd för Borås djurpark i november 2019. ”När jag tog det här uppdraget kände jag en stolthet. Jag är från Göteborg och minns än i dag min första skolresa när jag fick sitta på bussen och åka till Borås djurpark. Det är en känsla  jag har tagit med mig in i det här arbetet också”, säger hon.
Jeanette Lindström tillträdde som vd för Borås djurpark i november 2019. ”När jag tog det här uppdraget kände jag en stolthet. Jag är från Göteborg och minns än i dag min första skolresa när jag fick sitta på bussen och åka till Borås djurpark. Det är en känsla jag har tagit med mig in i det här arbetet också”, säger hon.Foto: Jan Pettersson

Ett stort blått påskägg vid nedfarten till lejonhuset vittnar om att Borås djurpark snart öppnar för säsongen. Men det finns många frågetecken kring hur året ska bli. Djurparken tappade besökare i fjol, tappet ska ses i ljuset av pandemins rekordsiffror.

Det kommunala bolaget, som brukar gå med stort underskott, budgeterar för ett minusresultat på nästan 14 miljoner kronor i år.

Annons

Ännu vet ingen hur den ekonomiska krisen kommer att påverka djurparken.

– Hade man haft en liten spåkula att kika in i hade man varit jätteglad, men det har vi ju inte. Det är klart att det kommer påverka oss en del. Och många andra i park-Sverige, säger djurparkens vd Jeanette Lindström.

Förhoppningen är att semestrande familjer ändå ska välja djurparken.

– Även om det är tuffa tider så har människor behov av att göra saker på semestern, någonting trevligt tillsammans med sina barn, säger Jeanette Lindström.

Michelle Nathalie Pettersson från Norge ska semestra i Sverige i sommar.
Michelle Nathalie Pettersson från Norge ska semestra i Sverige i sommar.Foto: Rebecka Åsbrink Claesson

Ett par dagar innan djurparken öppnar för säsongen är stadsparkens lekplats full av familjer. Michelle Nathalie Pettersson gräver i sandlådan tillsammans med sina barn. Familjen planerar att besöka djurparken i sommar. Hon förklarar att familjen är från Norge, så om de jämför är Sverige billigare.

– Priset spelar absolut en roll i dagens samhällssituation. Det är ju dyrt, men det är ju flera faktorer som spelar in, säger Michelle Nathalie Pettersson.

Juliana de Broen har barnbarn på besök och har planerat att ta med dem till djurparken i sommar. Hon är mycket förvånad över årets entrépriser.

– Jag tror att priset spelar stor roll. Om det vore lite billigare kanske fler kan besöka djurparken, säger hon.

Juliana de Broen, 54, planerar att ta med barnbarnen till djurparken i sommar.
Juliana de Broen, 54, planerar att ta med barnbarnen till djurparken i sommar.Foto: Rebecka Åsbrink Claesson

Besökare som köpte säsongskort till Borås djurpark tidigt på året har fått extra rabatt. I år har det sålts drygt 6 000 kort före säsongsstarten, jämfört med fjolårets drygt 3 000.

Den ekonomiskt tuffa situationen har gjort att priset på säsongskorten är oförändrat.

Annons

– Det känns viktigt. Många i vårt område väljer det alternativet, säger Jeanette Lindström.

Dagsbiljetter har däremot blivit dyrare och entrépriset varierar beroende på när man besöker parken. Lägstapriset för barn ligger oförändrat på 199 kronor. Lägstapriset för en vuxen har höjts med tio kronor. Den största prisökningen finns på barnbiljetterna under de populäraste tiderna, 14,3 procents höjning jämfört med i fjol. Motsvarande vuxenbiljett har ökat med 5,3 procent.

Jeanette Lindström uppger att priserna sätts utifrån marknaden, besöksantal, väntade kostnader och hur konkurrenterna gör.

Jeanette Lindström har svårt att precisera vad som blir årets publikmagnet.

– Jag har nog flera svar. En sak är Simbas hem.

Hon berättar att en del av scenen där det hålls föreställningar har gjorts om till Simbas hem.

– Där får man hälsa på honom.

Simba var namnet på lejonhanen som Sigvard Berggren tog från Sudan till hemmet i Tosseryd i slutet av 1950-talet och som så småningom resulterade i att Borås Djurpark kom till.

Dagens Simba är djurparkens maskot, som marknadsförs som både lejonkung och lekkung. Simba är ett mjukisdjur som kan köpas i parken och en figur som fått egna shower och låtar. Det finns bland annat en lekplats och en grill som bär Simbas namn.

Lejonhanen Kossi, två år gammal, är en av säsongens nykomlingar i Borås djurpark. Han kom till Borås från Tyskland under hösten och har gjort sig hemmastadd hos parkens honor.
Lejonhanen Kossi, två år gammal, är en av säsongens nykomlingar i Borås djurpark. Han kom till Borås från Tyskland under hösten och har gjort sig hemmastadd hos parkens honor.Foto: Jan Pettersson

Som publikmagnet nämner vd:n också att parken har satsat på ytterligare spel, utöver lotterier.

Annons

Det Jeanette Lindström pratar om som dragplåster är alltså inte djuren i parken. Djur är inte längre tillräckligt för att locka fler besökare.

– Djuranläggningar som vi har gjort de senaste tio åren har inte påverkat besöksantal och resultatet i någon större omfattning, konstaterar hon.

Det krävs andra attraktioner för att stå sig i konkurrensen om barnfamiljerna, locka fler besökare, dra in mer pengar för att öka lönsamheten och ha råd med framtida satsningar såsom en ny tigeranläggning, nytt pingvinhus och nytt aphus.

Det som redan skett är att parken har arbetat med teman och utsmyckningar under påsk, halloween och jul.

Djurparken har de senaste tio åren anlitat den Boråsbaserade reklambyrån Brainforest för marknadsföring till en sammanlagd summa av 14,5 miljoner kronor. Störst var utgifterna 2021, då fakturerades bolaget 2,6 miljoner kronor. Jeanette Lindström menar att satsningen har betalat sig.

– När jag pratar med människor säger de ofta att det är roligt att det händer så mycket i Borås djurpark.

Under 2022 har parken också, till en summa av nästan 620 000 kronor, anlitat det holländska bolaget Jora Vision för att ta fram en långsiktig och övergripande plan för parken.

– Vi behöver tillföra något till parken som vi inte har i dag, säger Jeanette Lindström.

Hon säger att planerna är på idéstadiet och vill inte vara konkret. Hon säger att det inte finns någon på förhand fastslagen tidpunkt för när arbetet ska vara klart.

– Jag hoppas att vår utvecklingsresa aldrig tar slut.

Annons

I fjol uppmärksammades två andra svenska djurparker, dels en dödsolycka där en djurvårdare stångades av en antilop, dels en rymning som ledde till att fyra schimpanser sköts till döds. I senaste årsredovisningen tar vd själv upp negativ kritik mot djurparker i media som en risk som ”i hög grad påverka djurparkers existens och besöksantal".

Har djurparker blivit omodernt?

– Djurparker är viktigare än någonsin. Jag tycker att vi har en så viktig uppgift, att arbeta med både utbildning och bevarande, hur vi hanterar jordens resurser och hur vi påverkar djur och natur i det vilda. Vi måste bli bättre på att berätta om de bra sakerna vi gör, säger Jeanette Lindström.

Riskerar det att glömmas bort när ni ska ha ansiktsmålning, tjäna pengar på att sälja figurer och kasta bollar?

– Vi ska bli bäst på att jobba med både och. Vi har ett uppdrag att jobba med utbildning, att jobba med bevarande, och det uppdraget släpper vi inte. Det är jätteviktigt för oss. Att vara djurpark är vår DNA.

Varför räcker inte djuren till?

– Det är ju en väldigt bra fråga. Det är ju också en väldigt intressant fråga att ställa till människor. Man önskar ju någonstans att det hade räckt.

I korthet

Djurparken i siffror

• Borås Djurpark grundades 1962. I parken finns cirka 300 djur som representerar 42 olika arter.

• Bolaget är kommunalt ägt och ett dotterbolag till Borås stadshus AB. Djurparken brukar brukar gå med förlust varje år och är beroende av koncernbidrag för att få ekonomin att gå ihop. 2022 var bidraget 12,2 miljoner kronor.

• Under 2022 hade Borås djurpark 186 000 betalande besökare, 34 000 färre än pandemiåret 2021.

• 2022 gjorde bolaget ett resultat på -12,3 miljoner kronor. På grund av att Borås camping, som numera ingår i samma bolag, ökade sin omsättning med fyra miljoner kronor under 2022 minskade den totala omsättningen med enbart 1,6 miljoner kronor under fjolåret – trots färre besökare i djurparken.

• Årets budget räknar med ett resultat på -13,9 miljoner kronor 2023.

• Säsongen 2023 kostar en dagsbiljett till parken 199-319 kronor för barn och 279-399 kronor för en vuxen/pensionär beroende på vilken dag man besöker parken.

• Det ordinarie säsongskortet kostar 399 kronor för ett barn, 599 kronor för en vuxen och 549 kronor för en pensionär.

• För att besöka djurparken under halloween och jul krävs ett annat säsongskort. Det kostar 599 kronor för barn, 849 kronor för en vuxen och 799 kronor för en pensionär.

Rebecka Åsbrink ClaessonSkicka e-post
Anne BengtssonSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons