Annons

Elbilar började brinna efter olycka – experter manar till lugn

Efter olyckan i Fristad där två elbilar började brinna uppstod problem med att bärga bilarna från platsen.
Anledningen var att de fortfarande kunde vara strömförande.
Väktare kallades ut för att allmänheten inte skulle riskera att skadas. Experter som BT talat med menar att folk inte ska känna någon elbilsrädsla.
Fristad • Publicerad 9 februari 2024

Här saknas innehåll

Efter en frontalkollision i Fristad började två elbilar att brinna under torsdagskvällen. En kvinna i 30-årsåldern fördes till Säs och vårdades för måttliga skador. Den andra föraren, en kvinna i 65-årsåldern, behövde inte föras till sjukhus för vård.

Förarna fick hjälp att komma ur bilarna av förbipasserande innan elden utbröt. Dagen efter kallades väktare och tekniker ut till olycksplatsen då bilarna kunde vara strömförande. Men att det skulle vara farligt för allmänheten att ingripa vid olyckor där elbilar är inblandade tonar Johan Lindström från Särf ned.

Annons

– Agera utifrån din egen förmåga och gör så gott du kan. Det gäller oavsett om det handlar om en elbil eller vanlig personbil. Tänk på din egen säkerhet, du ska inte känna någon oro bara för att det är en elbil, säger Johan Lindström, vakthavande räddningschef i beredskap på Särf, Södra Älvsborgs räddningstjänstförbund.

Även experten Max Rosengren tonar ned riskerna för allmänheten.

– Risken för att ett fordon ska vara strömförande i en sådan här situation är extremt liten. Det är bara om man ger sig in i motorrummet och kommer i kontakt med strömförande kablar som man eventuellt kan få ström i sig, säger Max Rosengren, projektledare inom säkerhet och transport på Rise.

Han förklarar varför allmänheten inte behöver vara rädd för att hjälpa någon ur en elbil vid en olycka.

– Har man kontakt med fordonets kaross, eller till exempel öppnar en dörr, finns ingen risk. Däremot ska man undvika rök från brinnande bilar eftersom den är giftig. Men det gäller alla bilar, inte bara elbilar.

Högvoltsexperten Mattias Palm från Toveks var också på plats och säkerställde att den ena bilen var säker att bärga därifrån.
Högvoltsexperten Mattias Palm från Toveks var också på plats och säkerställde att den ena bilen var säker att bärga därifrån.Foto: Anton Hedberg

Johan Lindström på Särf påtalar också att räddningstjänsten aldrig tvekar inför att rädda liv.

– Oavsett om det är en elbil eller vanlig personbil kommer vi alltid att göra livräddande insatser, vi kommer aldrig att tveka. Vi kommer alltid prioritera att rädda liv, säger han.

Även fast elden snabbt kunde släckas i torsdags stod bilarna kvar länge i anslutning till olycksplatsen. Risken att de fortfarande var strömförande ansågs vara för hög. I stället flyttades bilarna undan från vägen.

Max Rosengren såg bilderna från olyckan och menar att det såvitt han kan bedöma inte har varit fråga om någon batteribrand, utan en vanlig fordonsbrand.

– Om det är ett batteri som brinner så blir oftast hela bilen utbränd. Vid en batteribrand är det bra att låta bilen brinna klart, annars finns en risk att den antänder igen under bärgningen, säger han.

Annons

Under fredagsmorgonen kallades ändå en väktare in till olycksplatsen för säkerhets skull. Högvoltsexperten Mattias Palm från Toveks var också på plats och säkerställde att den ena bilen var säker att bärga därifrån.

– Vi mäter så att ingen spänning går ut i kablarna och kollar så att det inte är någon el i komponenterna.

Därefter kunde bilen bärgas därifrån och även väktaren kunde lämna olycksplatsen. Ingen tekniker kunde dock säkerställa den andra bilen, som var av ett annat bilmärke.

– Den får nog stå kvar åtminstone till måndag, innan någon har kollat på den kan vi inte bärga den, säger Rickard Holtmark, stationschef på Viking bärgningstjänst i Borås.

Anna SjödinSkicka e-post
Maria StenssonSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons