Dystra Elfsborgssviten håller i sig: ”Ingen dramatisk minskning”
Säsongens sista hemmamatch mot Göteborg i västderbyt lockade storpublik, 10 167 sålda biljetter. Trots det fortsätter Elfsborg att tappa – 494 färre i publiksnitt än förra säsongen.
– Det är klart att snittet går neråt, sen tycker jag att känslan har varit bättre på arenan. Elfsborgsläktaren, som har varit bra under en tid, har bidragit till det samtidigt som vi varit starka sportsligt på hemmaplan, säger Andreasson.
Vad det fortsatt dalande publiksnittet allra främst innebär är uteblivna matchintäkter till en redan ansträngd klubbekonomi.
– Den siffran får vi återkomma med, det är inte klart än. Totalt har vi legat på uppemot 25 miljoner, men då hade vi Champions League-matcher, och nu ner mot tio miljoner i matchintäkter. Men det är ingen dramatisk minskning från fjolåret.
Samtidigt som större gästande klubbar lockat storpublik, har de mindre klubbarna på besök i Borås lockat desto mindre publik. Under säsongen hann klubbens sämsta allsvenska publiksiffra på Borås Arena bräckas hela tre gånger, senast i maj när man besegrade nykomlingen AFC Eskilstuna med 1–0. Till den matchen såldes 4 079 biljetter.
– Man är aldrig nöjd. När vi hade de höga publiksiffrorna var det Anders Svensson och Champions League-kval, nu gäller det att hitta nya argument för att gå och se Elfsborg. Det är svårt att sätta ett exakt mål, men förhoppningsvis pratar och sprider de som har varit här det på ett bra sätt. Sen får vi spela bra fotboll, sköta prissättningen och evenemanget kring.
Elfsborgs publiksnitt på Borås Arena
2005: 10 746
2006: 12 176
2007: 11 817
2008: 9 513
2009: 9 719
2010: 8 423
2011: 10 029
2012: 10 513
2013: 9 077
2014: 8 031
2015: 9 239
2016: 7 432
2017: 7 002
2018: 6 317
2019: 5 823
* Elfsborg räknar sålda biljetter och inte inpasserade.