Rebecka är stjärna på Youtube: "Har aldrig velat ha Svensson-livet”
På Rebeckas Youtube-kanal finns det bland annat videos där hon handlar second hand, renoverar möbler och färgar håret.
– Jag kan filma det jag själv känner för att göra, säger Rebecka.
Oftast filmar hon tillsammans med sin pojkvän, Martin Knutsson, som också jobbar heltid med kanalen. Rebecka har även en assistent som tar hand om mejl.
– Jag får väldigt mycket mejl om reklamsamarbeten. Bara att ta hand om dem är en halvtidsanställning, säger Rebecka.
Som Youtuber är reklam-samarbeten en stor del av inkomsten, tillsammans med den lön som man får utbetalt månadsvis för visningar på Youtube.
– Inkomsten beror på hur mycket man väljer att jobba, alltså hur mycket samarbeten man gör och hur mycket videos man lägger upp. Sedan finns det ju såklart bättre och sämre månader, säger Rebecka.
Vissa företag som hör av sig om samarbeten är mer seriösa än andra. Därför är Rebecka noga med att göra mycket research innan hon samarbetar med ett nytt företag.
– Till exempel skulle jag aldrig samarbeta med ett online-kasino eftersom det finns så många som mår dåligt på grund av spelmissbruk, säger Rebecka.
För att kunna leva på sina sociala medier behöver man också uppdatera regelbundet.
– Om du inte lägger upp på ett tag blir du irrelevant, säger Rebecka.
Hon lägger upp minst en video i veckan, och några bilder på Instagram.
Inför varje video krävs det planering, om det till exempel ska vara med något samarbete i videon. Sedan är det dags för själva filmningen. Efter det följer fem till sex timmar redigering innan videon är redo att publiceras.
– Man kanske tänker att de på Youtube bara ”lallar runt”, men det är mycket jobb runt omkring som ingen ser, säger Rebecka.
Eftersom innehållet på kanalen kretsar kring Rebeckas liv innebär det att hennes privata vardagsliv också är jobb, och det är svårt att skilja de båda delarna åt.
– Det är som att jag jobbar konstant. Men mycket av det är så kul, så jag ser det inte riktigt som jobb, säger Rebecka.
Det har inte alltid varit självklart att det är just sociala medier som Rebecka ska jobba med, men hon har däremot alltid vetat att hon vill göra någonting annorlunda och sett upp till de som har gjort det.
– Jag har aldrig velat ha Svensson-livet, säger Rebecka.
Youtube-resan började med att hon var med i reality-programmet Ex on the Beach för tre år sedan. Innan det hade hon bland annat jobbat som grafisk designer i Oslo.
– Kontor var verkligen ingenting för mig, utan jag ville testa något nytt, säger Rebecka.
Efter TV-debuten reste hon ett tag för att sedan flytta hem till sina föräldrar i Kinna. Innan hon skaffade något nytt jobb passade hon på att testa om det gick att leva på Youtube.
– Jag har fått jobba mig upp och lära mig med tiden vad folk tycker om att titta på. Det är jättekul och jag är stolt över mig själv som har gjort det helt själv, säger Rebecka.
I framtiden hoppas Rebecka att hon kan fortsätta ha sina sociala medier som jobb.
– Men man vet ju inte – Youtube kanske inte finns om ett år. På det sättet är det ett riskabelt jobb, för det kan ju hända att folk bara slutar titta på en, säger Rebecka.
Någonting som peppar henne att fortsätta göra videos är att hon vill inspirera folk och sprida positivitet.
Hon berättar om hur en ensamstående pappa skrev till henne och tackade för att hon har gjort videos om att köpa kläder på second hand, för nu ville hans barn också göra det och då hade han råd att köpa de kläderna de ville ha.
– Man har en slags makt och kan hjälpa folk. Det är coolt, säger Rebecka.
När det kommer till antal prenumeranter och visningar på kanalen försöker hon att inte ha så stor press på sig.
– Mitt mål med mina sociala medier är att inspirera folk samtidigt som jag kan leva på det. Jag har inga ambitioner om att bli ”störst”, säger hon.
Rebecka Nilsson
Ålder: 26 år
Bor: I Borås
Familj: Bor med pojkvännen Martin Knutsson och hunden Puck. Föräldrar i Kinna.
Sysselsättning: Driver Youtube-kanalen @ribecka
Intressen: Sin hund och sociala medier