Avdragsgill sponsring
Moderaterna samlade igår närmare två tusen förtroendevalda till konferens i Göteborg för att utbyta lokala erfarenheter av förändringarna och hysa synpunkter på regeringens reformpolitik.
Ett löfte som återstår att infria är att skapa bättre möjligheter för kreativa kontaktytor mellan kultur och näringsliv. Kulturen är ett område där tillväxten ökar och en bransch som företag vill investera i. Näringslivet vill stärka sina varumärken genom riktade insatser och är även i behov av kreativ kraftöverföring på en allt tuffare marknad. De som är verksamma inom kultursektorn behöver fler försörjningskällor. Därför måste lagstiftningen kring sponsring förtydligas.
Den gällande lagstiftningen är otydlig. Det finns alltför många dåliga exempel där företags marknadsmässiga beslut att stärka sina varumärken genom att sponsra kultur har överprövats av Skatteverket. Det som företagen betraktat som marknadsföring och företagsutveckling har av staten stämplats som rena gåvor, med stora ekonomiska konsekvenser som följd.
Vi anser att staten ska avstå från att ha synpunkter på vilka kanaler som företagen använder för sin marknadsföring. Samma förutsättningar ska gälla vare sig det handlar om att bygga ett varumärke genom att sponsra en kulturverksamhet, köpa TV-reklam eller att sätta upp affischer. Staten borde inte heller nedvärdera kulturlivets möjligheter att bidra till välfärdsutvecklingen.
Enligt en rapport av Stockholms handelskammare från 2006 skulle två av tre företagare satsa mer på sponsring om de fick full avdragsrätt för sponsring av kultur. Förenklad avdragsrätt bedöms inte kosta något extra för staten. Effekten av förändringen borde istället innebära att företag gör nya prioriteringar i sina marknadsföringsbudgetar och satsar mer på sponsring framför andra traditionella former för marknadsföring.
Vänsteroppositionen anklagar oss att vilja fasa ut det offentliga stödet till kulturen. Det är inte riktigt. Ett generöst och långsiktigt stöd, via skatten, till kulturen ska existera sida vid sida med privata investeringar, ideella insatser och andra former av engagemang för kulturen. Det handlar inte om att byta ett beroende av det offentliga mot ett beroende av det privata, utan det handlar om att skapa ett samhälle med så goda förutsättningar som möjligt för våra entreprenörer inom både kultur och näringsliv. Det handlar också om att uppmuntra ett bredare samhällsengagemang.
En reformering av reglerna kring sponsring handlar alltså inte om att skapa en särlösning för att gynna kulturen utan om att ta bort regler som hittills missgynnat kulturens och näringslivets möjligheter att samarbeta.
Sen alliansregeringen tillträdde har en rad viktiga reformer för att trygga välfärden och sysselsättningen genomförts. Det är nu angeläget att regeringen snarast lägger fast en viktig grundsten för en modern och offensiv kultur- och näringslivspolitik och presenterar förslag till förändrad lagstiftning om sponsring.
Cecilia Magnusson, Anne-Marie Brodén, Mats Johansson, Hans Wallmark, Olof Lavesson, Göran Montan
moderata ledamöter i kulturutskottet