Annons
Nyheter

Strålande iransk seperationsångest

Precis som titeln så självklart konstaterar handlar den iranske regissören Ashgar Farhadis nya film om Nader (Peyman Mooadi), Simin (Leila Hatami) och en separation.
Nyheter • Publicerad 16 september 2011
Peyman Moaadi och Sareh Bayat i det iranska dramat Nader och Simin - en separation.
Peyman Moaadi och Sareh Bayat i det iranska dramat Nader och Simin - en separation.Foto: Folkets bio

Men bakom denna enkla premiss finns en moraliskt komplex historia som skildrar allmängiltigt mänskliga frågeställningar och placerar dem i en smältdegel av religion, juridik, klassklyftor och politik i dagens iranska samhälle.

Det är ingen liten bedrift av Farhadi, särskilt med tanke på de hårda censurlagar som råder i hemlandet. Under en kort period förbjöds han också göra filmen på grund av sitt uttalade stöd för fängslade kollegor. Turligt nog verkar kulturcensorerna i Iran vara lika intellektuellt handikappade som i andra diktaturer, vilket gett Farhadi utrymme att konstruera sin berättelse med den politiska udden insprängd mellan raderna i det genialiskt mångbottnade manuset.

Annons

Den som vill kan alltså gå och se den här filmen som ett rent drama, berättat via ett sekulärt medelklasspar i Teheran där hustrun vill emigrera för dotterns skull medan maken måste stanna och hjälpa sin Alzheimersjuka pappa. Allt ställs på ända när en gravid hemhjälp – fattig och djupt religiös – anklagar maken för att ha orsakat missfall efter ett handgemäng. Men har han det?

Farhadi vränger skickligt på de moraliska perspektiven genom att tillföra nya detaljer i scen efter scen, där alla verkar ha lika mycket rätt och fel. Under de två timmar filmen pågår sitter jag fullständigt absorberad av skådespeleri (ensemblen blev kollektivt belönad med Silverbjörnen i Berlin) och intrig, där Mahmood Kalaris foto betraktar den eskalerande konflikten med en precision som matchar Farhadis suveräna regi.

Mats T Olsson
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons