Åhléns exit måste inte vara något negativt
Redan före coronapandemin oroade butiksdöden den som önskar en levande stadskärna. Näthandeln har länge konkurrerat med butikerna, men utmaningen blev inte lättare när alla restriktioner trädde ikraft. Cityledaren Caroline Wallin har beskrivit det som att pandemin kastat fram dem sex år i tiden.
Nu meddelar Åhléns att företaget lämnar Borås på grund av bristande lönsamhet. Därmed försvinner också ett brett utbud av mode, inredning, skönhet och barnkläder. Enligt Cernera som äger Pallahuset pågår redan förhandlingar med ett par intressenter, men det bästa vore om man kunde fylla luckan med Borås uppsjö av egna modemärken till ett förmånligt pris.
”Men jag kan inte tänka mig en bättre plats för en Boråspräglad outlet än i Åhléns 2 200 kvadratmeter stora lokal i Pallashuset.”Anela Murguz
Ska butikerna överleva behöver de bara kunna erbjuda det som e-handeln inte kan. Enligt Karin Ekström, professor i företagsekonomi vid Högskolan i Borås, kan det vara olika saker, varav det lokala och unika för en plats är ett. I en artikel i BT tidigare i somras (3/8) sade hon att Borås behöver bli bättre på att låta det textila arvet träda fram i centrumhandeln, och föreslog att Boråsföretag öppnar outlets i stan.
För ett par år sedan lyfte även Stefan Eklund fram idén att låta lokala märken från Borås ta plats i handeln genom outlets. Då som ett exempel på hur man skulle kunna lyfta Knalleland. Men jag kan inte tänka mig en bättre plats för en Boråspräglad outlet än i Åhléns 2 200 kvadratmeter stora lokal i Pallashuset.
Kommersialiserade kedjor finns det gott om i andra städer. Ska vi utmärka oss behöver vi satsa på något unikt. Det som skett inom kulturen borde inte vara omöjligt för modebranschen.