Bana väg för nya spår
Gripenstedt lyckades genomdriva två vitala reformer för den svenska framgångssagan. frihandel och näringsfrihet. Dessutom förstod han att järnvägar var avgörande för att väcka landets slumrande krafter. Men att låna pengar för att finansiera stambanorna var inte helt enkelt. Många tyckte illa om de snabba tågen och trodde mer på de långsamma kanalbåtarna. Med vilja och skicklighet lyckades dock Gripenstedt få sin vilja igenom och järnvägarna byggdes.
Precis som på Gripenstedts tid står vi nu inför omvälvande förändringar. Gränser öppnas och teknik utvecklas. Då övergick bondeekonomin i industrisamhället, nu övergår industrisamhället i kommunikationsekonomin.
Vi måste bygga ny infrastruktur som för oss genom 2000-talet lika framgångsrikt som vi färdades genom 1900-talet. Höghastighetståg genom Sveriges tätbefolkade och välståndsskapande delar borde vara självklara i en tid då både flygplan och bilar ofta får stå i skamvrån.
Trots det var finansminister Anders Borg ogenerat skeptisk till Götalandsbanan vid sitt besök i Borås. Enligt Borg är det inte säkert att projektet blir lönsamt. Finansdepartementets kalkyler när det gäller järnvägssatsningar är dock inte helt oomtvistade. Det finns de som menar att man ser alltför statiskt på utvecklingen.
Det råder inget tvivel om att pendling till Jönköping och Göteborg på 25 respektive 20 minuter kommer att generera tillväxt. Men hur är det med att man frigör kapacitet på västra stambanan så att godstransporterna kan öka eller att man sparar på miljön genom att fler tar tåget till Stockholm istället för flyget?
Det var välkommet att regeringen nyligen gav banverket i uppdrag att utreda Götalandsbanans marknadsmässiga och samhällsekonomiska förutsättningar. Redan tidigare har banverket klargjort att projektet sannolikt är samhällsekonomiskt försvarbart. Naturligtvis ska vi ta till oss vad som framkommer om de ekonomiska konsekvenserna i den nuvarande utredningen. Men vi får inte glömma att stora infrastruktursatsningar efterhand nästan alltid lönar sig trots att många är skeptiska på förhand.
Ledarredaktionen