Annons

Stefan Eklund: Det amerikanska kulturkriget rasar inom countrymusiken

Något har hänt med den traditionellt konservativa musikgenren. Idag ryms även radikala åsikter där. Iris DeMent är ett lysande exempel.
Stefan EklundSkicka e-post
Ledarkrönika • Publicerad 7 april 2024 • Uppdaterad 9 april 2024
Stefan Eklund
Detta är en personligt skriven text i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Countrymusik spelas allt oftare på Spotify. Men numera är genren komplex och speglar hela det amerikanska samhället.
Countrymusik spelas allt oftare på Spotify. Men numera är genren komplex och speglar hela det amerikanska samhället.Foto: Stefan Eklund

Att USA är ett delat land där kulturkriget rasar vilt mellan nationalistiska Trump-anhängare och traditionellt liberala demokrater visar sig inom många områden. Countrymusiken är ett sådant. Genren är stor och har sitt ursprung i USA och ofta betraktad som ”den vanliga människans” enkla musik, inte sällan nedlåtande beskriven av en mer trendkänslig storstadspublik; patriarkal, vit kristen och politisk konservativ.

Men så enkelt är det inte. Den politiska striden i USA har drivit fram tydliga skiljelinjer även inom genren vars musik har karaktäriserats som ”tre ackord och sanningen”. Och just ”sanningen” inom countryn handlar inte längre bara om ”Stand by your man” och nostalgiska blickar på det enkla livet, företrädesvis på landet, utan du hittar också skarpt kritiska texter om den politiska utvecklingen, om populismens och intoleransens framfart i Donald Trumps USA.

”En ny favorit för mig, och ett intressant exempel på en artist som tydligt tar ställning i det kulturkrig som rasar inom den amerikanska countrygenren är Iris DeMent”
Annons

Statsvetaren Ingrid Gustafsson Nordin skrev för en tid sedan en intressant text i Dagens Nyheter där hon pekade på just komplexiteten i den samtida countrymusiken. Och det är inte oväsentligt vad som händer där. Musiken har en enorm kommersiell kraft, även i Sverige, lyssningarna på Spotify har ökat med 50 procent de senaste fem åren och tilltalar dessutom numera en allt yngre publik. Det är ingen tillfällighet att Beyoncés senaste album lanseras som countrymusik.

Ingrid Gustafsson Nordin visar exempel på mer radikala strömningar inom countrymusiken och menar att genren bör tas på allvar som en komplext reflekterande bild av hela samhället, inte bara av en vit, kristen arbetarklass på landsbygden.

Själv har jag alltid varit svag för countrymusik, lyssnat på hyfsat oborstade artister som Willie Nelson, Waylon Jennings, Gram Parsons och Emmylou Harris, men haft svårare för den mer konservativa delen av genren. En ny favorit för mig, och ett intressant exempel på en artist som tydligt tar ställning i det kulturkrig som rasar inom den amerikanska countrygenren är Iris DeMent, en sparsmakad låtskrivare och sångare i 60-årsåldern som bara har givit ut en drygt handfull album sedan debuten 1991.

Hennes senaste album, ”Workin’ on a world”, kom i höstas och innehåller en åtta minuter lång sång, ”Going down to sing in Texas” som har väckt uppmärksamhet genom sin konfrontativa text där hon säger en mängd saker som egentligen inte är speciellt kontroversiella men blir det i det politiska klimat som råder i USA .

Iris DeMent sjunger om ”den största lögnen under solen”, att de liberala vapenlagarna är bra för tryggheten i samhället. Hon sjunger om countrybandet The Chicks vars feministiska och politiskt kritiska budskap har gjort gruppen hatad i konservativa kretsar fast de egentligen bara sjunger saker som ”gubbar i cowboyhatt”, som Willie Nelson (minsann…) och Merle Haggard kan göra utan att någon upprörs. Hon sjunger om muslimer som hon känner, ”hyggligt folk” som hon hellre umgås med än ”vilken TV-evangelist” som helst. Hon sjunger om polisvåld mot svarta. Hon tackar de modiga kvinnorna i ”The Squad” (så kallas de fyra demokratiska kvinnliga kongressledamöter som representerar grupper som inte tidigare funnits i höga politiska sammanhang. Donald Trump har uppmanat dem ”att åka hem”).

Och så vidare och så vidare. Låten är åtta minuter lång, som sagt. Iris DeMent hinner också med att lyfta fram den Jesus som drev månglarna ur templet som en kontrast till hur Trump använder det kristna budskapet för att locka väljare. Även kristenheten är numera ett slagfält i kulturkrigets USA.

Titelsången på albumet ”Workin’ on a world” är också fin, den handlar om vår plikt att arbeta för att göra världen bättre för de som kommer efter oss.

Så lyssna på Iris DeMent! Inte bara för att det svänger om hennes musik. Hon nyanserar också bilden av USA som ett land förlorat till intolerans och hat. Det finns motröster. Även inom ett så förment konservativt sammanhang som countrymusiken. Det är trösterikt.

Annons
Annons
Annons
Annons