Livsviktiga lastbilar
Transportsektorn är dock ett område där utvecklingen har varit mindre framgångsrik. Av Sveriges totala utsläpp 2006 stod inrikes transporter för hela 30 procent. Globalt sett utgör transporterna mindre än 15 procent.
Det är inte så konstigt att den svenska klimatdiskussionen i stor utsträckning kretsar kring just frakt och transporter.
För att komma till rätta med problemen sjunger många tågets lovord. Järnvägsfrakt kan säkerligen lösa problemen till viss del. Men de flesta transporter som sker i Sverige är kortare än tio mil. Då är det sällan möjligt eller lönsamt att frakten sker på tåg.
Leveranser och transporter är så integrerade i vårt samhälle att vi glömmer att de pågår mitt ibland oss hela tiden. Varje dag fylls hyllorna på i matbutiker och apotek. Tidningar och sopor körs hela tiden ut.
Nyligen presenterade Sveriges Åkeriföretag en ny studie om lastbilarnas betydelse för en medelstor stad.
Med hjälp av intervjuer i Borås har en bild skapats av vad som skulle hända under en vecka om inga fordon över 3,5 ton rullade på våra vägar.
Posten stoppas, industrier stannar, och mjölken tar slut redan under första dagen.
På tredje dagen blir det problem med avloppsslam och barnen blir utan skollunch.
Efter fem dagar är gatorna fulla av sopor och många bilar stående utan drivmedel.
Götalandsbanan skulle betyda mycket för Borås, men tyvärr inte något för problemen ovan.
Lösningen på transportsektorns miljöpåverkan är alltså långt ifrån så enkel som att byta ut lastbilar mot tåg.
Tvärt om behöver vi i större utsträckning diskutera hur den tunga lastbilstrafiken ska kunna bli mer miljövänlig.
På senare tid har många röster höjts för att infrastrukturpengar ska satsas på räls istället för på väg. Det kan vara helt fel. Exempelvis minskar utsläppen med breda landsvägar med jämna hastighetsbegränsningar. Något vi knappast åtnjuter överallt idag.
Lägre hastigheter innebär lägre utsläpp. I konkurrensen på våra vägar behövs dock ekonomiska incitament för att det ska locka. Många beslutsfattare verkar dock intresserade av färre snarare än miljövänligare lastbilar.
Ledarredaktionen