Annons

Anela Murguz: Miljonsatsningen i centrum är välbehövlig men inte perfekt

Kul med H&M och Åhléns i centrum igen. Men kan vi få lite mer av det Borås är bäst på, tack?
Anela MurguzSkicka e-post
Ledare • Publicerad 18 juni 2024 • Uppdaterad 19 juni 2024
Anela Murguz
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
Åhléns, som tidigare var i Pallashuset, vill tillbaka till Borås.
Åhléns, som tidigare var i Pallashuset, vill tillbaka till Borås.Foto: Anton Hedberg

När Åhléns och H&M lämnade Borås försvann ett stort utbud av mode och inredning. Det var i slutet av 2021 som butikerna meddelade att de lämnar staden. Strax efter pandemin som slog hårt mot butikshandeln i Borås och precis före Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina, som skulle komma att ha stor påverkan även på svensk ekonomi.

Men det var då. Nu vill båda butiksjättarna återetablera sig i Borås. Det finns dock ett problem: det råder brist på lämpliga ytor. De lokaler som Åhléns och H&M tidigare huserade i har som bekant fyllts på med nya aktörer.

”Men det är samtidigt en smula komiskt att det ska behöva tas fram en hel tjänst för att något som redan har funnits i Borås ska bli verklighet – igen.”
Annons

Därför vill Borås city anställa en person som får i uppgift samordna fastighetsägarna i centrum, så att det ska bli möjligt för Åhléns och H&M att komma tillbaka. Kommunstyrelsen beslutade i början av veckan att finansiera halva projektet. Som högst får det kosta kommunen 500 000 kronor per år i tre år framåt. Totalt 1,5 miljoner kronor, alltså.

Det är inget fel på ambitionen. Tvärtom motiverar kommunstyrelsens ordförande Ulf Olsson (S) det hela väl när han kallar centrum för boråsarnas vardagsrum. En levande stadskärna gynnar såväl kommunen, näringslivet som boråsarna. Självklart ska en kommun göra vad den kan för att hålla stadskärnan vid liv.

Men det är samtidigt en smula komiskt att det ska behöva tas fram en hel tjänst för att något som redan har funnits i Borås ska bli verklighet – igen. Och så är det synd att man inte vågar satsa på det som gör att Borås sticker ut från andra mellanstora städer: vår rika textilhistoria.

Bubblerooms outlet har öppet några dagar varje månad och öppnade för första gången i december. Varför inte prova ett liknande koncept centralt, undrar ledarsidans Anela Murguz.
Bubblerooms outlet har öppet några dagar varje månad och öppnade för första gången i december. Varför inte prova ett liknande koncept centralt, undrar ledarsidans Anela Murguz.Foto: Agnes Westberg

Redan när Åhléns besked om att lämna Borås kom för snart tre år sedan argumenterade ledarsidan för att slå upp en outlet – gärna med fokus på Boråskopplade varumärken – i lokalerna. Men det blev i stället kedjor som flyttade in. Något som det finns gott om i andra städer.

Det fiffiga med outlets är att de drar till sig nya kundgrupper som är där för att just handla. BT kunde nyligen på nyhetsplats berätta om hur bland annat Ellos och Bubblerooms outletbutiker i Viared blivit en destination för människor som inte bor i Borås. Genom att låta det textila arvet ta plats även i de centrala delarna av Borås skulle det sannolikt lyfta även andra verksamheter.

Detta till trots är satsningen välkommen. För det är nog många boråsare som har saknat Åhléns och H&M som prydnad i sitt vardagsrum. Om det bidrar till en levande stadskärna är det värt sin prislapp. Alternativet – butiksdöd – vore betydligt värre.

Annons
Annons
Annons
Annons