Mikael Hermansson: Positiv minskning men alldeles för liten ökning
Att antalet nyregistrerade bilar, enligt intresseorganisationen Bil Sweden, minskar med 15 procent i februari är ett positivt men också tveeggat besked. Låt vara att det kommer ut färre bilar som bidrar till sämre luftkvalitet, trängsel på redan överfyllda vägar och – ej att förglömma – till att klimatomställningen går långsammare. Men orsaken till minskningen är i första hand ett sämre humör hos hushållen, som hellre än att köpa ny bil håller i pengarna lite längre. Kortare sagt: Vi går mot sämre tider.
Granskar man statistiken lite närmare framstår det dock att att elbilar och laddhybrider ökande med 52 procent i jämförelse med samma månad förra året, och att andelen laddbara bilar av alla nyregistreringar har fördubblats. Men säg den glädje som består: Fortfarande är 45 procent respektive 37 procent av alla nyregistrerade bilar bensin- eller dieseldrivna.
Om inte tiderna ska bli ohållbart onda måste omställningen gå mycket snabbare. Fossilbränsledrivna bilar bör i rimlighetens namn fasas ut så fort som möjligt. Skiftet till alternativa bränslen och framför allt eldrift kan inte vänta. Här måste staten bjuda till och rikets lagstiftare vara uppfinningsrika.