Kajsa Kettil: Utmärkt att M fimpar samarbetet med kritiserade bolaget
I ett antal nyhetsartiklar har BT berättat om Boråsentreprenören William Rydh, vars verksamhet har fått många att känna sig lurade. Såväl kunder som en tidigare anställd uppger i tidningens granskning att de har hamnat i svårigheter efter att ha litat på löften från Rydhs bolag. En anställd säljare berättar om hur hon fått felaktiga uppgifter i sitt säljmanus, och fakturor har skickats till kunder som har tackat ja till en gratis provmånad av en tjänst men som inte har tecknat något avtal utöver gratisperioden.
Totalt åtta anmälningar har skickats in till Konsumentverket gällande oskäliga avtalsvillkor, vilseledande marknadsföring och fakturering utan avtal mot entreprenörens företag eRocket, Nordic digitalization och Adwisemedia.
Det sistnämnda ställer nu till det inom politiken. Inför valet anlitade Moderaterna i Borås William Rydh för en podcastsatsning. I fyra avsnitt medverkar moderata företrädare, och när avsnitten sänds anges det att produktionen görs ”i samråd och på uppdrag av Svensk Digitalisering”. Det låter oförargligt, men det påstådda bolaget är inget annat än en praktiskt taget innehållslös sida på nätet.
”Med tanke på hur många av bolagens kunder som upplever att de har förts bakom ljuset bör partiet inte möta någon större kritik.”
Det går naturligtvis att ställa sig frågan hur mycket research som genomfördes innan Moderaterna anlitade Adwisemedia. Politik verkar trots allt i förtroendebranschen och bör ha koll på sina samarbetspartner. Men med tanke på hur många av bolagens kunder som upplever att de har förts bakom ljuset bör partiet inte möta någon större kritik. Vetskapen om lurendrejeriet är sannolikt tillräckligt för att mer omfattande efterforskningar ska göras inför framtida satsningar.
Att Moderaterna avslutade samarbetet så fort som möjligt tyder dessutom på sunt förnuft, något som tycks vara en bristvara hos Boråsentreprenörens verksamhet.