Annons

Svikna av sitt flygbolag

Strandsatta resenärer som ordnade egen hemresa under askmolnskrisen riskerar gå miste om ersättning.
Två av de drabbade är Anette Strandberg i Horred och sonen Marcus Strandberg.
Mark • Publicerad 6 maj 2010
Marcus Strandberg känner sig lurad av Ryan Air.
Marcus Strandberg känner sig lurad av Ryan Air.Foto: 

Deras flyg hem från Barcelona lördagen 17 april blev inställt på grund av askmolnen. Även nästa planerade flyg på onsdagen ställdes in.

– När vi fick klart för oss att nästkommande flyg på lördagen också var fullbokat så ordnade vi en bussresa via konsulatet, berättar Anette Strandberg.

Annons

Beskedet från Ryan Air var från början att de skulle ersätta merkostnader för hotell och mat i Barcelona i väntan på hemtransport.

Vid hemkomsten fick Strandbergs tillbaka pengar för de flygbiljetter som inte utnyttjades. Däremot vägrar Ryan Air nu att ersätta för hotell och mat, totalt ?7 000 kronor.

– Vi följer EU-lagstiftningen, och ersätter rimliga omkostnader om passagerare inväntar nästa tillgängliga flyg, meddelar bolagets presskontakt Daniel de Carvalho.

Även SAS presschef Elisabeth Mamzi är inne på samma tolkning av resenärernas rättigheter.

– Flygbolag är skyldiga att ersätta mat- och hotellkostnader för strandsatta resenärer och att ordna alternativ hemtransport. Men när resenären tar saken i egna händer så kan han inte längre kräva ersättning, säger hon.

Marcus Strandberg påpekar att han och mamman minskade ersättningskravet till Ryan Air genom att försöka lösa hemtransporten så snart som möjligt. Dessutom bekostade de bussbiljetterna, som var betydligt dyrare än flygresan, ur egen ficka.

– Jag känner mig lurad och sviken eftersom vi först blev lovade pengar, säger han.

Strandbergs har anmält Ryan Air till Allmänna Reklamationsnämnden. Där har en växande hög med klagomål från missnöjda resenärer börjat trilla in, varav flera rör liknande fall som Horredsfamiljens.

– Av lagtexten framgår inget hinder för ersättning men mer än så vill jag inte säga innan vi tar ställning, säger juristen Stefan Larsson.

Philip Levin, juridisk rådgivare på Konsument Europa, påpekar att rättsläget är oklart.

– Den här saken är inte prövad i EG-domstolen. Rent juridiskt vore det väldigt intressant att få reda på hur långt strandsatta konsumenters rättigheter sträcker sig i ett sådant här exceptionellt läge, säger han.

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons