Telefonproblem hos socialtjänsten i Mark
Dålig ljudkvalitet och brutna samtal har försvårat kontakten med brukarna.
– Men nu verkar det fungera igen, säger Ulla-Britt Martinsson, ställföreträdande socialchef.
Det är den så kallade ”klagomålsfunktionen” (en person som via telefon har kontakt med brukare och klienter) som haft störst teknikproblem under året.
Det började redan i januari och har pågått ända fram till semestern. Ljudkvaliteten har varit dålig, samtal har brutits och det har varit svårt att koppla samtal.
I en skrivelse till kommunens IT-enhet poängterade förvaltningen nyligen vikten av att telefonin fungerar. Om brukare tror att de anställda avsiktligt lägger på luren då samtal bryts kan de bli ”upprörda och känna sig kränkta”.
– Vi har kontakt med många äldre personer som redan hör lite dåligt. När det dessutom är dålig ljudkvalitet blir det ju ännu värre, säger Ulla-Britt Martinsson.
Socialförvaltningen har ännu inte fått något svar på skrivelsen som skickades till IT-enheten. De ansvariga har varit på semester.
Richard Lindström, kommunens IT-chef har dock satt igång en utredning som ska visa vad som varit problemet.
– Troligen har det berott på att de anställda flyttat runt i lokalerna i Kinnaström utan att man anpassat tekniken därefter. Vi på it-enheten har inte heller fått kännedom om problemen förrän i juli, säger han.
Men nu verkar det ändå som att obehagen med bristfälliga telefonförbindelser försvunnit.
– Det har inte varit några brister sedan i måndags. I torsdags testade vi allting och då fungerade det bra, säger Martinsson.
Telefonbekymren har under de gångna månaderna orsakat irritation hos socialförvaltningens brukare och klienter, men också internt på kontoret.
De anställda strävar efter en hög servicenivå, men det har varit svårt att upprätthålla.
Ulla-Britt Martinsson hoppas nu att allt ska fungera i fortsättningen.
– Det viktiga är ändå att problemen inte har lett till några allvarliga konsekvenser, säger hon.