Designundret från Dalsjöfors: ”Är inte rädd för att få ett nej”
Senaste två åren har Gustaf Westman byggt ett eget möbelföretag från grunden och gjort sig ett namn i den så konkurrensutsatta inredningsbranschen. Hans möbelstil, med vågade former och pastelliga färger, har slagit sig in på den absoluta trendtoppen. I sociala medier syns hans produkter i allt mer prestigefyllda hem. Kändisar som Dua Lipa, Demi Lovato och Olivia Rodrigo – alla artister tillika världsstjärnor – har visat upp Gustaf Westmans möbler på sina Instagramkonton.
Största delen av försäljningen sker via den egna hemsidan, men möblerna finns också hos en handfull återförsäljare runt om i världen; i Sverige är det Artilleriet i Göteborg som gäller. Logistiken sköts från Borås och möblerna tillverkas på snickerier runt om i Sverige, bland annat i Ulricehamn.
Prisklassen är relativt hög, exempelvis kan en större spegel kosta 26 000 kronor.
Största marknaden är USA, och så har det varit sedan starten.
”Jag är inte rädd för att få ett nej. De första projekten som jag gjorde har jag tjatat mig till. Och sedan ledde det till andra uppdrag.”Gustaf Westman
Den tionde januari i år lägger världsartisten Olivia Rodrigo ut ett inlägg på sociala medier – ett självporträtt fångat i Gustaf Westmans rosa och bubbligt formade spegel.
Olivia Rodrigo har över 24 miljoner följare på Instagram, och inlägget får nära 10 000 kommentarer och 3,6 miljoner likes.
Efter att bilden lagts upp får Gustaf Westman 3 000 nya följare på Instagram – samma dag.
Men att en megakändis visade upp hans designprodukt ledde inte direkt till ökad försäljning. Snarare bygger det varumärket över tid.
– Den spegeln hade vi bara i tre, fyra exemplar. Och de sålde slut, men sedan har vi inte kunnat producera den efter det, säger Gustaf Westman samtidigt som han rycker lätt på axlarna.
Så här två år sedan starten har Gustaf Westman fått se sina skapelser hemma hos många framstående personer. Störst för Gustaf själv är att ha rapparen Tyler the Creator som kund.
– Han är riktigt cool.
Bilderna som publicerats på Instagram är inte ett resultat av samarbeten, utan kändisarna är riktiga kunder. Gustaf Westman utesluter dock inte att samarbeten kan bli aktuellt i framtiden – han ser trots allt Instagram som ett både effektivt och billigt sätt att marknadsföra sig på.
Samtidigt tillhör inte hans produkter den ”snabba” konsumtionstrenden, framför allt på grund av den höga prislappen.
– Det tycker jag är skönt, jag gillar det. Jag vill inte att folk ska köpa saker spontant, det känns inte rätt. Jag vill inte hetsa unga personer att köpa grejer.
Hur går man från en idé till att lyckas bygga ett eget varumärke med produkter som kändisar vill ha hemma hos sig?
–Jag är inte rädd för att få ett nej. De första projekten som jag gjorde har jag tjatat mig till. Och sedan ledde det till andra uppdrag.
2020 omsatte bolaget 4,8 miljoner kronor och gjorde 900 000 kronor i vinst. Omsättningen ligger nu på omkring sju, åtta miljoner kronor. Den biten har Gustaf Westman kolleger som sköter – ”Jag har ingen koll på ekonomin, den ekonomiska biten kittlar inte mig”.
Gustaf Westman är fri att vara kreativ och ägna sig åt designen.
Känner du dig framgångsrik?
– Nej, det känner jag mig inte (skratt). Men jag är väldigt glad att jag kan göra det jag gör, det är superkul att få rita möbler. Det är ju i och för sig en framgång, att få ägna sig åt det man vill.
Gustaf Westman
Ålder: 28 år.
Bor i Stockholm, på Södermalm.
Från Dalsjöfors.
Bakgrund: Har läst tre av fem år på arkitektutbildningen på Chalmers. Fick sedan jobb med olika inredningsprojekt. Startade för två år sedan möbeldesignföretag under eget namn, Gustaf Westman.
Designers jag ser upp till: ”Danska gubbar, som Arne Jacobsen och Hans J. Wegner. Och så Alvar Aalto, även om han inte är dansk. Men alla är arkitekter som gjort möbler också.”
Gustaf Westmans tips till dig som vill jobba med design:
”Skissa mycket. Läs på och se olika dokumentärer om formgivare. Det finns många bra föreläsningar på Youtube också.”
”Det som funkat bäst för mig är learning by doing, alltså att bara göra saker och lära sig av sina misstag. Ofta blir det inte succé direkt, men det är bara att göra det.”
”Ett annat tips är att söka praktik. Jag har haft en praktikant hos mig, och han är anställd i bolaget nu.”