Annons

Maja Nilsson Lindelöf frågades ut av publiken: ”Mycket handlar om att släcka bränder”

Från scenen svarade influencern och entreprenören Maja Nilsson Lindelöf på publikens frågor om företagande. En tillvaro som är en dröm för många – men där det ligger mycket hårt jobb bakom.
– Jag har lärt mig att lita på magkänslan.
Borås • Publicerad 25 oktober 2022

Här saknas innehåll

Detta var åttonde gången som eventet Do entrepreneurship anordnades i Borås. Nytt för i år var att de inbjudna gästerna – företagaren och influencern Maja Nilsson Lindelöf och Cecilia Ortmark Söder och Carl-Johan Söder från hudvårdshandlaren Glowid – fick svara på frågor direkt från publiken.

Maja Nilsson Lindelöf var eventets stora dragplåster. I egenskap av influencer och grundare av klädmärket Lis bonne atelier var Nilsson Lindelöf inbjuden för att prata om sina två företag.

Annons

Intresset var rekordstort. Mohammed Kossir, verksamhetschef på Drivhuset i Borås som anordnade eventet, konstaterade att de nästan 500 personer som visat intresse för att få komma och lyssna överträffade förväntningarna.

Maja Nilsson Lindelöf har 242 000 följare på Instagram och driver klädföretaget Lis bonne atelier.
Maja Nilsson Lindelöf har 242 000 följare på Instagram och driver klädföretaget Lis bonne atelier.Foto: Lars-Åke Green

I publiken fanns både studenter och företagare – alla på jakt efter inspiration.

Utöver att konceptet där publiken bjöds in att ställa frågor medan samtalet pågick var nytt, så var upplevelsen också ny för Maja Nilsson Lindelöf.

– Något sådant här har jag aldrig gjort förut, så det är jättekul, säger hon till BT.

För henne började resan med hennes framgångar i sociala medier, bland annat på Instagram och Youtube. Med sig hade hon också en dröm om att skapa ett eget klädmärke.

– Det var aldrig entreprenörskapet i sig som lockade mig, jag visste bara att jag ville skapa egna kläder. Det är det roligaste jag vet. Allt växte fram väldigt organiskt. Helt plötsligt stod jag där med ett företag.

– Det har varit en lång resa. Det är upp och ned hela tiden, men det har varit väldigt intressant och kul.

Är tillvaron som företagare som du trodde att den skulle vara?

– Jag har lärt mig senaste åren att mycket handlar om att släcka bränder när man har eget företag. Jag trodde att det skulle vara lite mer happy go lucky, men det är tuffare än vad man tror. Men otroligt kul.

Arbetsveckorna ser olika ut – vissa dagar ägnas åt det egna bolaget med influencersamarbeten och innehåll till olika sociala kanaler, medan andra dagar ägnas åt design och planering för Lis bonne atelier. Kläderna produceras i Portugal och Turkiet, och Maja Nilsson Lindelöfs två kolleger arbetar från Stockholm. Själv är hon alltså baserad i Manchester, Storbritannien.

”Ofta känner man som människa om något är rätt eller fel. Även om det ser bra ut på papper – vad säger magen, vad säger kroppen? Våga lita på det.”
Maja Nilsson Lindelöf
Annons

Från publiken fick hon bland annat frågor om hur man bygger sitt team. Svaret blev: låt alla göra det som de är bra på, och se till att ni kompletterar varandra.

– Jag är en sådan person som aldrig vet var bilnycklarna är – då behöver jag en person som vet det.

På frågan vem Maja Nilsson Lindelöf själv har som entreprenörsförebild kommer svaret fort: Anine Bing, med det självbetitlade klädmärket.

– Hon är jättecool.

Den vanligaste frågan som Maja Nilsson Lindelöf får om entreprenörskap är: Hur ska man våga? Och: Var börjar man?

– Många vill så gärna, men väntar på rätt tillfälle. Jag gjorde det också. Men det gäller att bara kasta sig ut, så löser det sig.

– Jag har lärt mig att lita på magkänslan. Ofta känner man som människa om något är rätt eller fel. Även om det ser bra ut på papper – vad säger magen, vad säger kroppen? Våga lita på det.

Eventet Do entrepreneurship gästades bland annat av Maja Nilsson Lindelöf. Intresset var rekordstort.
Eventet Do entrepreneurship gästades bland annat av Maja Nilsson Lindelöf. Intresset var rekordstort.Foto: Lars-Åke Green

Här saknas innehåll

Agnes WestbergSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons