Skeppsstaden Borås
Brandkunskaper på SP Sveriges tekniska forskningsinstitut har dragit forskningen och projektet till inlandet och Borås.
–?Om stål ska ersättas med andra material, i första hand komposit, är det brandskyddet som är den mest kritiska delen. Det kunnande inom brandteknik som vi har på SP kommer därför till stor nytta här, säger Tommy Hertzberg, doktor i kemiteknik verksam vid brandlaboratoriet på SP,
Fram till 2002 var det förbjudet att använda annat än metall för fartyg. Regelboken Solas (Safety of Life at Sea) utgiven av FN:s sjöfartsorgan, öppnade då för alternativ. Kravet var att ersättningsmaterial skulle fungera minst lika bra som stål, bland annat när det gäller brandsäkerhet.
Tommy Hertzberg vid SP såg möjligheter att forska på lättviktsteknik när Vinnova flaggade för forskningsstöd.
–?Jag var då inte inriktad på det maritima. Men Vinnova kräver medfinansiering. När jag sonderade möjligheterna signalerade sjöfarten stort intresse för lättviktsteknik. De var villiga att satsa. Stena och Thunbolagen i Lidköping hörde till de ivriga. Så blev det fokus på fartyg, säger Tommy Hertzberg.
11 miljoner kom senare från Vinnova, lika mycket från branschen. I höst presenterar Tommy Hertzberg slutrapport. Men redan innan är redare och skeppsbyggare på väg att tillämpa den del av det som kommit fram.
Genom att ersätta stål kan fartyg göras lättare, bränslesnålare och ge större kapacitet. Om man lättar högt upp i båten vinns tyngdpunktsänkning och stabilitet.
Kompositmaterial och aluminium är huvudalternativ till stål. Hertzbergs projekt har fokuserat på kompositsidan.
En sandwichkonstruktion med skum mellan två laminatskivor är kärnan i kompositbygge. Det hårda plastskummet kan ersättas med brandhärdigare och lätt balsaträ.
Sandwichkonstruktionen skyddas mot brand med isolerande mineralullsskivor.
–Med val av rätt material uppnår vi samma goda brandskyddande egenskaper som med stål. Men för att sjöfartsmyndigheterna ska godkänna det nya måste det finnas dokument och certifikat som ger klara besked om brandhärdigheten. SP kan beräkna, testa och leverera och certifiera.
Stena har kommit en bra bit i en dialog med brittiska sjöfartsmyndigheten om att bygga en färja för Irländska sjön med överbyggnad i lättviktsteknik. Tyska Meyer Werft kan komma att använda lättviktsteknik i översta delarna på kryssningsfartyg som redan finns i orderböckerna.
–?Det är väl kört för Borås som stad för omfattande sjöfart och skeppsbyggnad. Men visst kan vi landkrabbor också bidra till den maritima utvecklingen, säger Tommy Hertzberg.
SP Brandteknik
SP Brandteknik inom SP Sveriges tekniska forskningsinstitut utför brandteknisk utvärdering av material och produkter. SP Brandteknik forskar och utvecklar åt såväl svenska som internationella intressenter, ofta i samarbete med universitet och högskolor.
Resultaten från utvärderingar genom provning och beräkning kan användas för typgodkännande och certifiering i Sverige och andra länder. Bygge, sjöfart, fordon och inredning hör till vad SP Brandteknik arbetar med.
SP Brandteknik har 53 medarbetare varav 13 forskningsutbildade doktorer.