Varför sviker publiken?
Det har varit många bra konserter på Saga sista tiden.
Recensionerna har i flera fall varit lysande.
Ändå verkar publikintresset vara begränsat.
Vad beror det på?
Förra våren gjordes en nystart för att etablera Sagateatern som konsert- och nöjesscen i Borås. Sedan dess har akter som Oh Laura, Weeping Willows, Maia Hirasawa och Christian Kjellvander gjort kritikerhyllade spelningar på Saga.
Göran Lohne, som är drivande kraft bakom Sagas nyetablering, säger sig vara nöjd med gensvaret från Boråspubliken:
– Det har funkat jättebra. Varierat naturligtvis, men totalt sett jättebra.
Få såg Oh Laura
Ändå har det hörts röster som klagat på dålig marknadsföring av konserterna. Borde inte fler boråsare vara intresserade av nya spännande namn som exempelvis Oh Laura?
När bandet spelade på Saga förra veckan kom bara 100 personer till en lokal med 350 platser. I november fick Maia Hirasawa nöja sig med blott 80 personer.
Och så vidare.
Är annonseringen bristfällig?
– Det får du ta med arrangörerna. Vi hyr bara ut lokalen. Den marknadsföring vi står för är affischer i vårt skyltfönster, säger Göran Lohne och tillägger:
– Det kan också bero på att BT är för dyr att annonsera i. Men det vågar du väl aldrig skriva.
Göran Lohne påpekar vidare att Oh Laura hade exakt lika mycket annonsering som konserten med Mikael Wiehe och Åge Aleksandersen i början av mars – och dessa herrar lockade 250 personer.
– Det kan bero på att dom hade en större publik som pratade mun till mun om spelningen.
Åhaga och Folkan fyller ofta sina lokaler. Varför har inte ni samma framgång?
– De kan ta in mer folk och har därmed råd att ha en större repertoar, mer kändisbetonad om man säger så. Men vi tror på möjligheterna att driva en scen med publik på 200-300 personer. Vi har redan långt gångna planer inför hösten. Kontinuitet och långsiktighet är vår målsättning, säger Göran Lohne.
Att det sviktande publikintresset skulle bero på dålig annonsering köper inte Per Karlsson på göteborgsbaserade PK Musik, som arrangerat många av konserterna på Saga.
– Vi skulle kunna ha annonser varje dag i BT, men det är inte där skon klämmer. Idag kan vi ha konserter utan någon annonsering alls. Folk har ändå koll via Ticnet, nätet och följer vad som händer med banden.
Per Karlsson tror att grupper som exempelvis Oh Laura helt enkelt kanske är för små för Borås.
– Vi vet att Göteborg funkar, men vi inte om Borås funkar. Nya saker verkar inte få fäste. Frågan är också om inte rockpubliken i Borås mellan 15-25 år tycker att det är roligare att åka till Göteborg. Utbudet är större, det är många fler konserter.
PK Musik har dock gott hopp om Borås framtid som konsertstad.
– Borås har potential. Det gäller bara att välja rätt akter. Vi kommer att fortsätta att arrangera spelningar i Borås, säger Per Karlsson.
Oh Laura gästade Sagateatern i måndags. De fick högsta betyg av BT:s recensent – men bara 100 personer var på plats.
Den 17 november förra året kom stjärnskottet Maia Hirasawa, till teatern. Hon fick en fyra i betyg, men bara 80 personer fanns på plats.
Historiens värsta bottennapp ägde rum i april 2005. Då kom blott 21 personer för att se Stefan Andersson.