28 miljoner julkort
Trots att sociala medier, sms och e-post numera är en naturlig del av våra kommunikationsvanor skickar ändå sju av tio hushåll fysiska julkort.
Det är en bit ifrån toppnoteringen på 1990-talet, då mängden julpost var mer än den dubbla, men ändå en siffra som Posten är nöjd med.
"Det är glädjande att traditionen att skicka julkort är så djupt rotad. Med 28 miljoner julkort i Sverige har vi ännu en gång fått ett kvitto på att den handskrivna hälsningen är mycket mer personlig än ett sms eller en uppdatering på Facebook", skriver Andreas Falkenmark, vd på Posten Meddelande Sverige, i ett pressmeddelande.
En förklaring till ökningen av mängden julkort med start på 80-talet skulle enligt Postens presschef Per Ljungberg kunna vara att familjekonstellationerna förändrats jämfört med föregående decennier:
– Förr träffades man i större grupper på julen. Man bodde i närområdet och hade inte flyttat ut i samma utsträckning. Sedan blev familjerna fler och mindre.
För att hinna med att få ut alla julkort och e-handlade julklappar kommer brevbärarna gå en extra utdelningstur på lördagen.
Julkort i Sverige
I år skickas det 28 miljoner julkort i Sverige, enligt Postens prognos. Sju av tio hushåll skickar julkort.
Mellan 1940- och 1980-talet skickades mellan 30 och 40 miljoner julkort årligen i Sverige. Sedan ökade mängden kraftigt till toppnoteringen på i snitt 60 miljoner skickade julkort 1990–1999.
Att siffran sjunkit sedan dess förklaras med att folk i stor utsträckning använder sig av sociala medier, sms och e-post för att skicka julhälsningar.
Källa: Posten.