Bilden som skrämmer huvudstaden
En bild som skrämmer huvudstaden.
Kan ointresset i Stockholm handla om rädsla för att förlora makt?
Den tesen lanserades i alla fall av en åhörare under samarbetsorganet Revästs seminarium om ”Den skandinaviska 8-miljonersstaden” på Handelshögskolan i Göteborg.
”Stockholm fasar. De politiska krafterna i Västsverige och Skåne måste förenas om något ska hända”, sa en av deltagarna efter att den norske projektledaren Floire Daub visat bilder över hur tågen redan 2030 skulle kunna köra på 75 minuter från Göteborg till både den norska och danska huvudstaden.
”Det är klart det här är hotfullt för Stockholm, att hamna i skuggan”, sa en miljöpartist.
I just höghastighetstågsfrågan har Miljöpartiet hamnat rätt och Moderaterna, läs: Anders Borg, fel i analysen. Det är lätt att hålla med MP:s Birgitta Losman, ordförande i regionutvecklingsnämnden, som kramar framtidstågsidén hårt och i går sa sig veta att med en rödgrön regering kommer även svenska staten, och inte bara den norska, hoppa på höghastighetståget.
Konsulternas kalkyler är det ju inget fel på: med ny teknik skulle höghastighetståget betalas av på 19 år, jämfört med 56 år med konventionell järnväg.
All kraft och finess måste nu läggas på att övertyga huvudstaden att även den vinner om ”8-miljonersstaden” blir av.
Kanske till priset av att ”Europabanan” mellan Jönköping mot Köpenhamn skippas, och att stockholmarna får ta en högersväng via Göteborg mot kontinenten via Götalandsbanan.
Med hållplats i Borås.
Ledarredaktionen
För fler ledare klicka här