Posten missnöjd med sina villkor
Posten AB överklagade på måndagen Post- och telestyrelsens (PTS) beslut att bolaget ska ansvara för den samhällsomfattande posttjänsten – brevhantering fem dagar i veckan i hela landet. PTS tolkar överklagandet som att posten ifrågasätter sitt samhällsuppdrag.
– Det går inte att tolka på annat sätt än att de ifrågasätter att de ska ha ett samhällsuppdrag. Det är ju en lång process från 80-talet där posten har fått större och större kommersiell frihet och nu vill de inte vara låsta av att regering och riksdag vill säkerställa att medborgarna ska ha en viss servicenivå som inte bestäms av postens kommersiella intressen i första hand. Om vi hade bedömt att det hade funnits en fullgod konkurrens på postområdet hade vi kunnat avstå, säger Sten Selander, chef för postavdelningen på PTS.
Posten hävdar att man även framöver kommer att sköta sitt samhällsuppdrag.
– Det som är grunden för överklagan är snarare att vi har en uppfattning att postlagen förskriver att den samhällsomfattande posttjänsten kan omhändertas av marknaden och att detta görs, säger Per Mossberg vid Posten Norden.
– Om man ser att det sker ett misslyckande i marknadens sätt att sköta det då kan man ju utpeka operatören. Nu gör man det inledningsvis.