Priskrig hotar på mobilmarknaden
Intressant för mobilkunderna, men riskabelt för operatörerna, som nu kan hamna i ett priskrig.
Mobiloperatören 3 var först ut och inledde i måndags en tidsbegränsad kampanj på mobilabonnemang för 349 kronor i månaden som inkluderar allt – röstsamtal, sms och internet. Det är ungefär hälften av vad motsvarande abonnemang hittills kostat i Sverige. Tele 2 följde snart efter med ett liknande abonnemang för 345 kronor i månaden.
Vill inte ha priskrig
Men enligt 3 kan svenska mobilkonsumenter inte vänta sig så här låga priser i fortsättningen, utan bara så länge kampanjen pågår, till den 22 april.
– Vi är inte intresserade av ett priskrig, säger Nicholas Högberg, vice vd för 3.
Tele 2 vill vara billigast och planerar därför att ha kvar sitt erbjudande lika länge, enligt Samuel Skott, affärsområdeschef för privatmarknad på Tele 2.
– Om någon försöker ta den positionen ifrån oss, då agerar vi. Det här är ju ett tidsbegränsat erbjudande. Vad som händer på sikt får vi väl se, säger Skott.
Riskerar drabba övriga
Om det här blir en engångsföreteelse så tror Sven Sköld, analytiker på Swedbank, inte att det behöver påverka de övriga operatörerna så mycket.
– Risken för priskrig har väl höjts lite grann. Blir det återkommande kan det ju göra att snittpriset för abonnemang sjunker. Man får verkligen hålla ett öga på det här om man följer teleoperatörsaktier.
Det kan röra sig om några tiotusental av landets uppemot tio miljoner mobilkunder som hinner byta abonnemang på den korta tiden, tror Sven Sköld.
Hotet om sjunkande priser fick under veckan Tele 2:s och Telia Soneras aktiekurser att sjunka på Stockholmsbörsen. Klockan 15:30 på fredagen hade Telia Soneras aktie under dagen sjunkit med 1,6 procent och Tele 2:s med 0,7 procent.