Stark blågul modeexport
Men Acnes export växte snabbast förra året.
Gudrun Sjödén, som tillverkar färgstarka plagg för kvinnor i alla åldrar, exporterade i fjol för 335 miljoner kronor till främst den tyska marknaden. Det är en ökning med 22 procent jämfört med 2008 och motsvarar 74 procent av bolagets totala försäljning, enligt en genomgång som branschtidningen Habit gjort.
Men jeans- och modeskaparen Acne, som mötte finansoron genom att satsa mer på befintliga marknader, ökade sin export med hela 31 procent. I pengar betyder det export för 234 miljoner kronor vilket motsvarar 56 procent av den totala försäljningen.
Habit konstaterar att 2009, den osäkra ekonomin till trots, blev ett tillväxtår för klädexporten. De tolv största modeföretagens export ökade med i genomsnitt åtta procent. Minskad export såg bland andra Filippa K, J Lindeberg och Göte David Teko.
Totalt blev det ekonomiska modeåret 2009 försiktigt positivt. Svenska butiker hade det tufft med lönsamheten men ökade försäljningen med mellan 8 och 13 procent. Det beror delvis på att den svaga kronan lockade både svenskar och utlänningar att shoppa under sommarmånaderna.