Choklad tar störst skutt i säljstatistiken
Svenskarnas godisfrosseri gör avtryck i påskhandeln där försäljningen av chokladfigurer väntas skjuta i höjden. Under påskveckan i fjol ökade försäljningen av folieklädda harar och kycklingar med cirka 800 procent, skriver tidningen Fri Köpenskap.
Försäljningssiffrorna indikerar även att lamm och prinskorv håller ställningen som påskbordsfavoriter medan dragéäggen som ju bara säljs till påsk driver upp försäljningen av sockerkonfektyr med drygt 500 procent.
Sett till försäljningsvärdet var det däremot förädlad fisk som toppade listan med en merförsäljning på 48,6 miljoner kronor under påskveckan i fjol jämfört med genomsnittsveckan.
Hönsbönder som väntat sig extra tillskott i kassan under påskveckan bör kanske sänka förväntningarna något. I fjol ökade försäljningen blygsamma 35 procent, vilket motsvarar en merförsäljning på 19 miljoner kronor.