Filmrecension: Bakom kulisserna på franska klassikern
Det snöar lätt över boulevarderna i Paris. På Moulin Rouge dansar cancan-dansöser, det åks droska och poeterna skriver med reservoarpenna. 1897 är den högtravande Edmond Rostand en av många aspirerande författare som försöker slå sig fram på teatern, även om han börjar misstänka att han inte alls har vad som krävs för att göra succé.
Men ödet står på Edmond Rostands sida och tack vare till synes slumpmässiga möten och snabba pustar av inspiration, en tavla här, en skulptur där, pressar han snart ur sig ett frö till historien om den stornäste romantikern Cyrano de Bergerac.
Den storslagna stjärnan Sarah Bernhardt har ett gott öga till den unge Rostand och sammanför honom med den entusiastiske skådespelaren Constant Coquelin (som spelas med underbar närvaro av Olivier Gourmet). Han har fortfarande nycklarna kvar till en teater som han måste lämna inom några veckor. Det är ett kort tidsfönster men en chans, kanske kan Edmond skriva klart pjäsen?
Samtidigt trasslar hans snygge skådespelarvän Léo in sig i en kärleksaffär med den vackra unga påkläderskan Jeanne, som dock inte tycker att denne är tillräckligt sofistikerad för hennes romantiska smak. Edmond blir indragen och spökskriver snart Leos kärleksbrev. Och får samtidigt inspiration till händelseutvecklingen i sin "Cyrano".
Det blir gladfars av fransk sort när dikt och verklighet glider ihop och skrivkramp slår till samtidigt som skådespelarprimadonnor strular och finansiärer uppträder hotfullt.
Den lättsamt roliga känslan som präglar filmen överlag avtar dock när den trasslar in sig i ett märkligt resonemang om det manliga geniets rätt att få verka helt utan att bli ifrågasatt.
Överlag är det något som känns skevt och onödigt otidsenligt när det gäller kvinnorollerna i filmen. Och det handlar inte enbart om den helt oproblematiska skildringen av pigga, glada prostituerade.
Det är lite synd, "Cyrano och jag" är i övrigt en småkul, härligt förutsägbar revanschhistoria med en anspråkslös och hjärtevärmande potential.