Flygkraschen i Umeå – detta vet vi
Söndagen den 14 juli, klockan 13.33, lyfte ett mindre flygplan av typen GippsAero GA8 Airvan från Umeå flygplats.
Klockan 14.12 fick flygtornet ett haverilarm. Planet kraschade på ön Storsandskär, två kilometer från banänden på Umeå flygplats, i Umeälvens delta.
Ombord på planet fanns nio personer, åtta av dem var medlemmar i den lokala fallskärmsklubben. Alla var svenska medborgare och kom från Västerbotten respektive Norrbottens län.
Räddningstjänst och polis fick hjälp av privatpersoner att ta sig fram till olycksplatsen. Norrlands universitetssjukhus gick upp i stabsläge efter olyckan.
Orsaken till olyckan är ännu oklar. Statens haverikommission, som utreder olyckan, var på plats i Umeå på måndagsförmiddagen.
Flygplanet är en modell som i regel är knappt nio meter lång med propeller på nosen. Flygplanet saknar en svart låda som kan undersökas i efterhand, eftersom bara större flygmaskiner brukar ha det. Utredarna hoppas få fram viktig information på andra sätt, exempelvis genom telefoner och surfplattor som var ombord på planet som registrerar position och höjd.
Olycksutredningen tar vanligtvis upp till tolv månader. Det störtade planet var från Australien. Tillverkaren är beredd att bidra till utredningen, uppger företaget.
Söndagens flygolycka i Umeå är den femte dödligaste i Sverige, sett till civila flygolyckor.