Att måla ljuset
†recension. Att måla ljuset utan att använda sig av det kontrasterande mörkret – går det? Döm själv i Galleri Glasverandan på Fristads bibliotek, där Peter Waldenström visar sina senaste experiment: en hel serie målningar i enbart vitt.
Han är kolorist på sitt eget sätt, tycks beta av färg efter färg, en i taget. Från de storslagna, dunkelgrå dukar där ljuset tycktes sila fram ur de mörka skiftningarna, som i en disig skymning eller gryning – till de röda, där naturen trädde fram något mera påtaglig, i svagt antydda former av träd och vindlande vattenflöden.
Här, i det vita, återfinns mycket av samma stillsamma naturlyrik, på gränsen till metafysisk – för den som ger sig tid att ta den till sig. För Peter Waldenströms måleri är ingenting som tränger sig på, först så småningom avslöjar det sina hemligheter. Och återigen är det naturen som kommer fram, en sval, vintrig natur med rakfrusna trädstammar och Lärjeåns lätt porlande vattendrag med snö utmed kanterna.
Waldenström driver åt vitt så långt han vågar, men går aldrig över till det helt monokroma – det vita är inte bara vitt, underliggande målningar i grått och rött slår igenom och ger nyanser, partier med tjockt pålagd färg skapar ett reliefartat djup.
När han lägger blyertsteckningar över färgen blir jag mer tveksam, särskilt inför de tydligt avläsbara ansiktena. Det är det enbart antydda som säger mest.
Inger Landström