Mer lust än estetik
Det skadar inte att alltid ha 100?000 euro i kontanter med sig, för något oförutsett kan ju faktiskt hända. Så resonerar i alla fall Tommy Ärenborg, en rik men olycklig företagare, på hastig flykt undan sitt barnlösa äktenskap, sin ytliga och cyniska fru.
I Örebro blir han bekant med sjuksköterskan Louise
Andersson, också hon på rymmen. Hon befinner sig i kris efter ett kraschat äktenskap med en psykopat. Av nyckfulla skäl beger sig paret till Genève, inleder en kärleksaffär utefter vägen.
Dessa stukade människor intar en central plats i 45-årige Jan Tomas Peterssons tjocka debutroman Mare Balticum. Men dessbättre nöjer han sig inte med att skildra intima relationer och äktenskapsproblematik, för på det området övertygar han inte.
Hans styrka ligger istället i förmågan att spegla aktuella fenomen inom samhällslivet, särskilt sådant som berör affärsverksamhet och kopplingen till kriminalitet. Rätt snart utvecklas texten till en sorts thriller, vilket gör att element från spänningslitteraturen anlitas.
Eftersom brottsligheten bedrivs över enskilda länders gränser, med kopplingar till Ryssland och de baltiska länderna, till Tyskland och England, lämnar Jan Tomas Petersson väsentliga bidrag till läsarens internationella orientering.
Någon fullfjädrad karaktärstecknare är han inte, men flera aktörer på den bloddrypande arenan porträtteras på ett livfullt och engagerat vis.
Det måste sägas att författarens sakkunskap och lust till berättandet överträffar den estetiska förmågan. Den utgångspunkten är ändå okej, för numera tippar allt för många debutanter över åt andra hållet.
Peter Grönborg