Elfsborg: Så mycket minus gick klubben förra året
Jämfört med 2018, när Elfsborg gick back 14,7 miljoner, är resultatet en tydlig förbättring. Men när man följer utvecklingen under 10-talet är den negativa trenden på intäktssidan tydlig.
Publikintäkterna landade förra året på 13,5 miljoner kronor. Det är en halvering sedan 2013. Inte så konstigt med tanke på att antalet sålda biljetter har gått stadigt neråt de senaste åren – 2019 gjordes en ny bottennotering på Borås Arena med ett publiksnitt på 5 823.
– Vi har varit öppna med att vi har tappat publik. Det är något vi har fokus på och kämpar med. Vi hoppas att både ombyggnaden av Borås Arena och de förbättrade sportsliga prestationerna ska bidra till att publiken kommer tillbaka, säger Sune Lundqvist.
Följer man siffrorna under rubriken sponsring och reklam har klubben backat med tio miljoner sedan guldåret 2012 – från 38 till 28 miljoner, enligt årsredovisningarna.
Sune Lundqvist håller inte riktigt med om den beskrivningen. Han menar att man måste ta hänsyn till intäkterna från Elfsborgs Europaspel 2012 och att den siffran sticker ut. Ett mer ”normalt” år har klubben dragit in 34–35 miljoner.
– Elfsborg har historiskt haft väldigt höga sponsorintäkter. De är fortfarande höga jämfört med andra föreningar av vår storlek men även sponsringen påverkas av sportsliga resultat och visst har vi tappat 2018 och 2019. Men man måste räkna in att vi hade minskade utgifter på två miljoner på marknadssidan förra året också. Det är helheten som är intressant, säger han.
Raset på intäktssidan har föreningen delvis försökt parera med att minska personalkostnaderna. 2013 var något slags all time high med utgifter på 76,4 miljoner, vilket förmodligen omfattade en fallskärm till den sparkade tränaren Jörgen Lennartsson. Förra året var personalkostnaderna nere på 58,4 miljoner.
Något som också hjälpt ekonomin är spelarförsäljningar på 17,5 miljoner samtidigt som Elfsborg värvat billigt och tagit in spelare på korttidskontrakt.
Samtidigt brukar det hävdas att det man investerar i spelarbudgeten speglas i den allsvenska tabellen och Sune Lundqvist medger att det är en svår balansgång.
– Vi försöker göra kontrollerade satsningar och ta kalkylerade risker och jag tycker att vi hade en bra balans mellan gas och broms 2019. Det syns på det förbättrade resultatet men också på att vi gick från tolva till åtta i allsvenskan.
Lundqvist pekar slutligen på de centrala avtalen som ett viktigt intäktsben vid sidan av publik, sponsring och spelarförsäljningar. TV-avtalet med Discovery och att Unibet ersatt Svenska Spel som huvudsponsor kommer att ge elitfotbollen hundratals miljoner i ökade intäkter.
– Vi ser positivt på framtiden. Vi jobbar löpande med våra utgifter och för att förbättra försäljningen, säger Sune Lundqvist.
Eget kapital
Det fria egna kapitalet har på två år gått från 33,6 till 16 miljoner kronor. Det är en halvering och inte i nivå med den målsättning som Elfsborg fram till för ett par år sedan hade att andelen eget kapital ska motsvara minst 50 procent av lönekostnaderna.
Med ett eget kapital på 16 miljoner och lönekostnader på 58,4 stannar konsolideringsgraden vid 27 procent.
.