Jas-piloten från Borås tog VM-guld: ”Ett minne för livet”
Öberg kör nu gocart i en enhetsklass som kallas X30 efter namnet på den motor alla måste ha. Och han kör för första året i veteranklass, eller master som det heter inom kartingen.
– Det är för gamla rutinerade förare. Det passade perfekt när jag fyllde 30 tidigare i år. Men konkurrensen är väldigt hård här också. Det är många som har vunnit VM tidigare, så det här är sjukt stort, säger han.
Och lite oväntat. För Öberg har sedan flera år tillbaka trappat ner sin satsning rätt rejält.
– Även om jag nästan lagt hjälmen på hyllan några gånger har det blivit en comeback. Jag har hela tiden fortsatt att köra, även om det periodvis har varit väldigt lite. Det här var bara fjärde tävlingen för säsongen.
De andra tävlingarna har varit på hemmaplan, och i vanlig seniornivå.
– Jag blev femma på SM och fyra i en annan stor tävling. Så det har gått bra. Jag hade väl förväntningar på ett bra resultat här, men med tanke på hur lite jag har kört hade jag kanske inte trott att jag skulle kunna vinna, säger han.
Han berättar om att en testresa till Portugal för två veckor sedan dock höjde förväntningarna något.
– Då gick det väldigt bra. Vi såg att farten var riktigt bra.
Boråsare Öberg är van vid hög fart. Han började plugga till stridspilot på annan ort för tio år sedan. Men han var skriven på Byttorp fram till 2018.
Efter två år som instruktör i Linköping bor han sedan några månader tillbaka i Luleå, där han flyger Jas.
– Att jag bor i Luleå gör ju att förutsättningarna för att träna inte helt optimala. Kort säsong, och långt ifrån farsan som fortfarande driver gocartteamet i Borås
Känns gocarten långsam när du är van vid Jasplan?
– Det är så klart lite skillnad. Men fartkänslan i karten är ändå något helt annat. Det känns ju att det går undan när man sitter så nära backen. Men flyger man på låg höjd känner man också att det går fort…
Det gick alltså riktigt fort för Öberg i Portugal. Han var bland de bästa hela vägen genom tester, tidskval, kvalheat och det så kallade superheatet. I finalen startade han som tvåa, och kom in som trea i första kurvan.
– Jag gick upp i ledning efter något varv. Men det var väldigt växlande. Det var en lång och snabb bana där slipstream betyder väldigt mycket. Det gör att det är en fördel att ligga bakom, och det är svårt att köra ifrån konkurrenterna.
Med fyra varv kvar av de totalt 20 körde tvåan och trean ihop bakom Öberg. Då fick han den lucka som behövdes för att kunna vinna.
– Jag fick ett försprång på sju tiondelar, och det lyckades jag hålla ända in till mål.
Han drygade till och med ut med några tiondelar. När han passerade mållinjen sa kommentatorn att: ”Supersvenskan har gjort det med stil”. Själv summerar Öberg VM-guldet med:
– Det här är minst sagt ett minne för livet.
Se Öberg vinna finalen
3.37.45 in i det här Youtubeklippet börjar Öbergs final. Efter 3.58.10 korsar boråsaren mållinjen.