Annons

Liten sport ska bli stor

Den lilla motorcykeln i sporten som bara växer.
Sport • Publicerad 30 mars 2008
Fiddy är den lilla sporten som ska bli stor.
Fiddy är den lilla sporten som ska bli stor.Foto: Bengt Lagerstedt

För Patrik Karlsson och Benny Arthursson är det fiddy som gäller den kommande säsongen.

Båda har sadlat om och kör plånboksvänligt numera.

Annons

– Vi tror stenhårt på det här, säger Patrik Karlsson när han har visat sina färdigheter på Backabanans regnblöta underlag.

Snart hoppas han på bättre förhållanden. Så att han och Benny kan göra propaganda för sin sport som bara har ett par år på nacken. Där duon har nysatsat.

Patrik körde motocross för Skene MS i 12 år. Skillnaden är inte så stor för honom.

Fiddy är som cross fast i mindre format. Mindre cykel och kortare varv, åtta per heat. Fast det blir fler heat per tävlingsdag förstås.

56 kilo och 16 till 18 hästkrafter har killarna att jobba med.

Att Patrik har visat sig behärska det lilla formatet är inte så konstigt. Han blev fyra i inomhustävlingen i Moholm i februari.

Mer anmärkningsvärt är att Benny körde in som sexa i samma tävling. För hans omställning är betydligt större.

– Jag låg bakom Patrik och gjorde likadant som han, förklarar Benny leende.

Arthursson var en av Kinnas stora trialförare. I 14 år höll han på, i ett decennium på allra högsta nivå.

– Innan var jag ensam ute i skogen. Nu är vi tio stycken på startlinjen, säger Benny.

Annons

Som verkar ha hittat rätt när han nu bytte motorcykeltyp.

– Jag har ju aldrig kört cross. Men detta gick bra med en gång. Tack vare trialen har jag bra balans och än har jag inte förlorat en start.

Båda har fått teamkontrakt och är helsponsrade för 2008. De är två av fyra licensierade förare som Skene MS för tillfället har. Men snart räknar de med att skaran växer.

Till totalt 30 stycken om ett år. För detta är inte bara för grabbar i deras egen ålder. Även mognare herrar kan börja. Men framför allt unga killar som kan ha fiddy som ingång till en crosskarriär. För tjejer är sporten naturligtvis också ett bra alternativ.

Ingen behöver ruinera sig för att vara med. En licens kostar 600 kronor, cirka 3 000 mindre än i motocross.

103 svenskar har betalt sin licens för året. Men ytterligare 500 beräknas åka för nöjes skull.

Inköp av motorcykel behöver inte vara en gigantisk utgift. Karlssons och Arthurssons topptrimmade hojar går visserligen på 25 000. Men en standardmodell kostar bara hälften.

Ett däck för 250 kronor är billigt jämfört med ett crossdäck. Jämfört med trial rena rean för där får man hosta upp 1 300.

Många fördelar

Visst har fiddy fördelar. Det har Karlsson/Arthursson också.

Annons

De ingår i DBR Racing Sweden tillsammans med Fredrik Lakkss. Det tredje hjulet i teamet är också den som bygger deras grejor

Som ska ta Skeneförarna till topplatser i årets SM. Den 24 april i Linköping går första varvet på vägen dit.

Benny Arthursson

Ålder: 27.

Bor: Kinna.

Jobb: egen företagare inom golvläggning.

Körde tidigare: trial.

Målsättning för året: topp tre i SM.?

Patrik Karlsson

Ålder: 27.

Bor: Kinna.

Jobb: butikschef.

Körde tidigare: motocross.

Målsättning för året: satsar på att vinna SM.

Jan Elof Andersson
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons